Jak ale docílit toho, aby se z pohovoru nestalo spíš trapné fiasko? Blesk se ptal přímo firem. Situace na pracovním trhu není zrovna růžová, na jednu pozici se hlásí i desítky zájemců. Jen jeden ale může být budoucím zaměstnancem. Jestli si zrovna hledáte práci, dobře se na pohovor připravte a vsaďte na první dojem. Jak to ale celé nezpackat, co říkat a čemu se naopak vyhnout? To Blesk zjišťoval u personalistů a manažerů velkých firem. Tady jsou jejich odpovědi.

1. Jak by měl uchazeč o místo vystupovat, aby u vás dostal šanci?

2. Čím vás naopak spolehlivě odradí?

Eva Hegerová, manažerka HR Hamé s.r.o.

Eva Hegerová
Autor: archiv Blesku
1. Pokud je uchazeč na pohovor připravený, zjistil si dostupné informace o firmě a jejích značkách a má snahu dozvědět se co nejvíce podrobností a detailů o nabízené pozici, pak má šanci.

2. Co mě vždy spolehlivě odradí, jsou projevy individualismu a sebechvála místo uvedení konkrétních příkladů, čeho uchazeč v minulosti dosáhl a na čem se podílel. Prostě prodat se za každou cenu na mě působí negativně.

Olga Křížková, HR Department, Penny Market

Olga Křížová
Autor: archiv Blesku
1. Určitě mě zaujme životopis, který je přehledně strukturován, rychle se v něm orientuji a nejsou v něm gramatické chyby. Při pohovoru ocením, když kandidát odpovídá na otázky přímo, pravdivě a bez mystifikací. Určitě je přínosem, když má uchazeč základní přehled o naší firmě. V případě, že se uchází o vedoucí pozice na našich prodejnách, oceňuji, když některou z našich filiálek navštíví.

2. Uchazeč může odradit celou škálou chování. Počínaje nedochvilností, vyhýbavými odpověďmi či lhaním, arogantním a konfliktním chováním až po sebelítost a podceňování se. Dobře také nepůsobí odmítání poskytnutí referencí a svalování chyb na své bývalé nadřízené nebo kolegy.

Karel Foltýn, personální ředitel Tesco

Karel Foltýn
Autor: ar
1. Na pohovorech vždycky rád hovořím s uchazeči, kteří mají jasno ve své budoucnosti. Vědí, čeho chtějí dosáhnout, kde chtějí pracovat, mají představu o náplni své práce. Mám také rád, když má uchazeč své názory a postoje, za kterými si stojí a dokáže je zdůvodnit, což značí jeho silnou osobnost. Dobrý dojem určitě udělá také uchazeč, který si před pohovorem zjistí alespoň základní informace o společnosti, kde se uchází o práci.

2. Co mne naopak dokáže odradit – nepřehledný a špatně strukturovaný životopis, ideálně ještě s gramatickými chybami nebo dokonce nepravdivými informacemi. A obecně nesnáším lež, ať už v životopise nebo na pohovoru.

Pavel Hájek, ředitel společnosti Jobs 21

Pavel Hájek
Autor: archiv Blesku
1. Uchazeči velmi pomůže, když bude schopen sdělit svoji představu o budoucím uplatnění a definovat svůj přínos pro společnost. Nezbytností pak je vědět, o jakou pozici se přesně uchází a z jakých důvodů, dále zdravé sebevědomí a pozitivní přístup.

2. Uchazečům naopak škodí, když se prezentují tak, že hledají zajímavou práci za dobré peníze, protože vzkaz, který v tom okamžiku vysílají k personalistovi, je: „Přesvědčte mě, abych já měl zájem pracovat u vás“. To je špatně . Je nutné si uvědomit , že v dnešní době převyšuje poptávka nabídku a uplatnění získají jen ti uchazeči, kteří dokážou prodat své znalosti, schopnosti a potenciál.

Jiří Halbrštát, marketingový manažer společnosti Manpower Česká a Slovenská republika

Jiří Halbrštát
Autor: archiv Blesku
1. Líbí se mi, když uchazeč už na pohovor přijde s nějakým zajímavým řešením vylepšení oborů firmy. Pokud se mi s ním podaří vést smysluplný dialog, je to nejlepší cesta k základu vzájemného pracovního vztahu.

2. Špatně působí nedostatečná informovanost o konkrétní pozici a firmě. Vadí mi, když se uchazeč pokouší dostat jakékoliv zaměstnání a neodpovídá požadavkům, které si mohl přečíst v inzerátu. Nedobře taky působí pomlouvání předchozího zaměstnavatele, povýšenost a předem nastudované odpovědi jako z čítanky.

Mikuláš Procházka, marketingový manažer Grafton Recruitment

Mikuláš Procházka
Autor: archiv Blesku
1. Je velice důležité se na pracovní pohovor předem pečlivě připravit. Načerpejte co nejvíce informací o firmě, kde byste chtěli pracovat, váš zájem potenciálního zaměstnavatele potěší. Vhodným zdrojem jsou firemní webové stránky i sociální sítě. Před pohovorem si zjistěte jméno osoby, která ho povede. Ve firmě buďte zdvořilí, nikdy nevíte, kdo všechno se podílí na rozhodování o vašem přijetí.

2. První dojem je velice důležitý a snadno jej může pokazit například mobil, který uchazeči při pohovoru začne zvonit. Důležité je taky nepodceňovat oblečení, které by vždy mělo být o stupeň formálnější, než běžně nosíte do zaměstnání. Při pohovoru nepřerušujte, na otázky odpovídejte věcně, pravdivě a profesionálně. Buďte přirození, dejte najevo svůj zájem a věřte si.

Hitparáda největších prohřešků

* Zvonění mobilu

* Lhaní a přeceňování svých schopností

* Házení špíny na předchozí zaměstnavatele

* Neschopnost říct, proč máte o práci zájem

* Neinformovanost o firmě