Přečtěte si hodnocení

Nevíte, jak poznat seriozní eshop? Vsaďte na zkušenost ostatních zákazníků. „Při pročítání hodnocení je však potřeba použít selského rozumu. Jestliže má e-shop pouze jednu nebo dvě reference, které jsou navíc zrovna kladné, může to znamenat také to, že si je majitel napsal sám,“ upozorňuje právník Petr Novák ze společnosti Vašenároky.cz.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Proklepněte kontaktní údaje

Pro jistotu vyzkoušejte kontaktní údaje uvedené na webu. Pokud telefonní číslo neexistuje nebo zaslaný e-mail nebyl doručen, měli byste být s nákupem opatrní. To samé platí i pro situaci, pokud na webových stránkách nejsou údaje k nalezení.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Zboží můžete vrátit

Nejste spokojeni? Do 14 dnů můžete odstoupit od smlouvy. „Lhůta pro odstoupení začíná obecně běžet ode dne převzetí zboží. Delší lhůta platí v případě, že jste nebyli o svém právu na odstoupení od smlouvy poučeni. V takovém případě se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dnů,“ říká právník Novák.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Peníze dostanete zpět

E-shop musí vrátit peníze do 14ti dní od odstoupení od smlouvy. Vaší povinností je pak zboží v této lhůtě vrátit. E-shop vám nemusí zaplatit dřív, než zboží vrátíte, nebo prokážete, že jste je odeslali.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Všechno vrátit nemůžete

Úplně všechno ale vrátit nemůžete. „Právo na odstoupení od smlouvy se nevztahuje například na zboží, které je upraveno podle přání spotřebitele,“ vysvětluje právník.  Kromě toho nemůžete vrátit anit hudební a video nahrávky nebo počítačové programy, pokud byl porušen jejich původní obal.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Za chybu můžete chtít slevu

Pokud nemá objednané zboží slíbenou kvalitu, můžete kromě odstoupení od smlouvy žádat výměnu zboží za jiné nebo slevu z ceny.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Záruka platí 24 měsíců

Na jakékoli spotřební zboží se vztahuje záruční doba 24 měsíců. Při nákupou z eshopu začíná záruka běžet ode dne doručení zboží, případně od osobního převzetí. Datum objednání nebo zaplacení nehraje žádnou roli.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Platí i reklamní sliby

Někteří prodejci nabízejí delší záruční dobu, než jsou zákonem stanovené dva roky. K jejímu prodloužení stačí, aby o ní prodejce informoval na obalu výrobku nebo v jeho návodu. A pozor! Platný je i slib prodloužené záruky v reklamě.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Reklamaci chtějte písemně

Reklamaci můžete uplatnit přímo u e-shopu, v jeho provozovně nebo u autorizovaného servisu, který je uveden v záručním listu. „O uplatnění reklamace si nechte vždy vystavit písemné potvrzení, které bude obsahovat datum reklamace, čeho se týká a požadovaný způsob jejího vyřízení,“ radí právník. Prodejce musí reklamaci vyřídit nejpozději do 30 kalendářních dnů. Tahle lhůta začíná běžet následující den, kdy byla reklamace uplatněna.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Je libo slevu nebo opravu?

Pokud prodejce reklamaci uzná, musí v této lhůtě vadu odstranit, tedy věc opravit, zajistit vrácení peněz či poskytnout požadovanou slevu. Pokud prodejce lhůtu 30 dnů překročí, aniž by se s vámi předem výslovně domluvil, že vyřízení reklamace může trvat déle, máte nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz

Finty s poštovným

Zákon to říká jasně. Po odstoupení od smlouvy a vrácení peněz můžete požadovat také náhradu nákladů na doručení a zpětné odeslání zboží. Jenže to tak úplně neplatí. Pokud si totiž vyberete jiný než nejlevnější způsob doručení zboží, dostanete zpět jen náklady právě za ten za nejlevější způsob. Kolik jste ve skutečnosti za doručení zaplatili, není podstatné.  Ale to není všechno! I když platíte poštovné dvakrát (za doručení a vrácení zboží), může vám ho eshop zaplatit jen jednou. Stačí, aby měl ve svých obchodních podmínkách upozornění, že nehradí náklady spojené s vrácením zboží, a nic platit nemusí. A naprostá většina eshopů to má podle odborníků ve svých podmínkách uvedené.

Nakupovat přes eshop se musí umět.
Autor: profimedia.cz