Dobrý den, nebude nová novela tak trochu regulací trhu? To by asi znamenalo, že velcí hráči ho mají již rozdělený a mají slušnou základnu, nás spotřebitelů služeb, aby mohli zdražit??? Váš názor.

Dobrý den, ano, je to tak. Velké pojišťovny s historicky velkými kmeny klientů by jistě rády, kdyby se trh zakonzervoval a oni mohli zvýšit ceny. Nezávislí finanční poradci jsou totiž schopni jejich zákazníkům vyjednat výhodnější nabídku a to se pak špatně drží vysoké ziskové marže z minulých dob…

Dobrý den, v čem se dotkne novela mě jako koncového spotřebitele?

Dobrý den, novela jako taková by měla přinést významné posílení ochrany spotřebitele - větší objem informací (včetně rozkrytí poplatků pojistek), povinné záznamy z jednání, přísné zkoušky pro každého, kdo bude chtít práci "pojišťováka" vykonávat… proto jí podporujeme. Rizikem je zmíněný návrh pana poslance Šincla, který směřuje k zakonzervování trhu a tím ke zvýšení zisků pojišťoven a cen pojištění na úkor zákazníků.

Dobrý den, proč se pojistky zdražují? Je možné odstoupit od smlouvy? Slyšela jsem, že za pojistky po novele můžeme zaplatit až dvojnásobek! A to už je opravud veliká částka.

Dobrý den, ano - ale není to vina samotné novely z dílny Ministerstva financí, ale především riziko vyplývající z pozměňovacího návrhu poslance Ladislava Šincla. Ten směřuje proti nezávislým finančním zprostředkovatelům/poradcům a nutí je nedoporučovat klientům výhodnější pojistky, jinak přijdou o svou odměnu. Můžete si to představit, jako kdyby se pojišťovnám třeba podařilo do zákona protlačit zákaz přepojišťování povinného ručení aut. Okamžitě by ceny pojištění vyletěly strmě vzhůru. Nižší konkurence na trhu rovná se vždy vyšší ceny pro zákazníky.

Dobrý den, pane inženýre, jaký dopad bude mít zdražení pojistek na pojišťovny? čekáte úbytek klientů?

Dobrý den, určitě ano. Hlavní efekty zakonzervování trhu v důsledku návrhu pana Šincla vidím v odchodu menších hráčů (pojišťoven i poradců), snížení konkurence a následně zvýšení cen. To samozřejmě vyhovuje velkým pojišťovnám, které mají historicky velké kmeny klientů a ty potřebují zpěněžovat. Rozhodně nepotřebují, aby je nějaká manší pojišťovna zastoupená nezávislým poradcem oslovovala výhodnější nabídkou... Tam hledejme ty skutečné důvody lobbingu pojišťoven.

Dobrý den, jak je možné, že se o regulaci provizí pro poradce mluví až teď? Vždyť už to do Parlamentu muselo přijít schválené z nějakého ministerstva a vlády! Děkuji

Dobrý den, Ministerstvo financí po takřka pěti letech diskuzí předložilo do sněmovny novelu zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, která významně zvyšuje ochranu klientů, ale regulaci provizí nezavádí. Nápad regulovat provize a tím i mobilitu klientů je čistě z pera pana poslance Šincla, který tak jde proti expertům MF a staví "na hlavu" takřka pětiletou diskuzi o tom, jak by měla regulace pojišťovnictví vypadat.

Dobrý den, je pravda, že ten nový návrh zákona ušetří lidem celkem až 4 miliardy korun? 

Dobrý den, to je samozřejmě vějička, která má usnadnit jeho "protlačení" sněmovnou. Ve skutečnosti má umožnit zakonzervovat trh a omezit odchody klientů, které velkým pojišťovnám tlačí na ceny a tím i na zisk. O tom, že pojišťovny vynaleznou jinak pojmenovaný poplatek, aby se k penězům klientů dostaly, jistě nemusíme diskutovat:)

Dobrý den, kdy bude rozhodnuto zdali novela projde či ne? Jakou šanci jí dáváte? Děkuji

Dobrý den, technicky vzato jde o dva zákony: novelu z. o pojišťovnictví a z. o pojišťovacích zprostředkovatelích. Oba nyní ve sněmovně čekají na druhé čtení, přičemž v kuloárech se mluví o tom, že pojišťovny by rády ten druhý, který přináší výrazné zvýšení ochrany klientů a rozkrytí poplatků pojistek, nechaly spadnou pod stůl a regulaci nezávislých poradců protlačily do toho prvního. Věřím, že se jim to nepodaří.

Dobrý den, zaznamenal jsem, že v parlamentu se mluví o regulaci provizí u životního pojištění. Pan poslanec Šincl tvrdí, že to zlevní pojistky. Myslíte, že je to možné? A měly by být ceny pojištění regulovány? 

Dobrý den, jak už jsem psal výše, dle mého názoru nikoliv - návrh pana Šincla směřuje k zakonzervování trhu, snížení konkurence a to vždy znamená v konečném důsledku vyšší ceny pro zákazníky. Ty v posledních letech významně klesaly, což přineslo rodinným rozpočtům tisíce navíc a zmíněný návrh by podle nás přispěl k obrácení tohoto příznivého trendu.

Dobrý den, děkuji za odpověď na otázku kolik % pojistek % ŽP končí po 5 letech. Vaše odpověď tedy znamená, že důvodem, že 50 % smluv ŽP po 5 letech končí, je skutečnost, že na trhu je lepší nabídka? Jiná "motivace" pro sjednání nové smlouvy není?

Dobrý den, v balíku smluv, které se každý rok předčasně ukončí, figurují čtyři hlavní případy. Zaprvé, smlouvy, které ukončí autonomně klient z různých důvodů (např. zhoršená fin. situace). Pak smlouvy, které přetáčejí samotné pojišťovny, nechvalně známými tzv. konverzemi. Zbytek jsou smlouvy teoreticky přepojištěné samotnými zprostředkovateli, kde opět musíme rozlišt ty "na spoření" a "na rizika". Podle mého soudu ten poslední, pro klienta prospěšný případ výrazně převládá. Jen pro ilustraci, za rok 2013 evidovala ČNB na celou oblast životního pojištění 382 stížností klientů a udělila pouze 10 pokut. Na více než milion sjednaných smluv. To staví grafy pojišťoven do poněkud jiného světla...

Zaujalo vás toto téma a rádi byste se dozvěděli více? Celý rozhovor s odborníkem naleznete ZDE!