Z říjnového průzkumu mezi Čechy vyplynulo také vyplynulo, že zhruba polovina lidí plánuje investovat do dárků přibližně stejnou částku. Jen pět procent lidí hodlá utratit víc. „Z výzkumu vyplývá, že se obavy Čechů z dalšího prohloubení krize promítají i do plánů na Vánoce. Zhruba 27 % osob starších 18 let uvedlo, že za vánoční dárky chtějí utratit méně peněz než loni,“ uvádí výzkum společnosti Médea Research.

Více než 52 % Čechů zatím nemá o dárku, který by si k Vánocům přáli, jasnou představu nebo si přeje zdraví, pohodu, klid a štěstí. Necelých 11 % lidí nechce na Vánoce nic.

„Z konkrétních přání se nejčastěji objevuje auto nebo jiný dopravní prostředek či jejich vybavení, dovolená, peníze a šperky a také věci týkající se bydlení a vybavení domácnosti,“ uvádí výzkum.

Jenže Vánoce jsou nejdůležitějším prodejním obdobím v roce a mezi obchodníky letos roste nervozita z toho, zda Češi v předvánočním období nebudou dostatečně utrácet.

Některé obchodní řetězce proto zahajují nové slevové akce, aby předvánoční prodej podpořili. Loni v prosinci maloobchodní tržby klesly meziměsíčně o 2,1 procenta a meziročně o 1,3 procenta. Letošní výsledky maloobchodu zatím také nejsou příliš optimistické. V září maloobchodní tržby meziročně klesly o půl procenta.