Praktiky firem provozujících předváděcí akce byly již popsány mnohokrát. Přesto se stále objevují další a zdá se, že jejich nevybíravé praktiky neznají mezí. Jednou z firem, na kterou si v poslední době stěžují nešťastní zákazníci je i společnost PROFI CZECH (nyní přejmenovaná na SWISS MARKETING ) a nově vzniklá i-Rest, za jejímž vznikem stojí stejní lidé jako původně za PROFI CZECH.

„Prodejci zúčastněné nutí vypnout si telefony, brání jim z akce odejít třeba na toaletu, a navíc si vše natáčí na kameru,“ říká Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest, a dodává: „Zákazníkům následně upírá jejich zákonné právo od smlouvy uzavřené na předváděcí akci odstoupit.“

Co v takové situaci dělat?

Zákon dává každému spotřebiteli možnost ve 14 dnech odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání a rozmyslet si tak neuvážený a často i vynucený podpis smlouvy.

„Smůlu ale máte v případě, když si  prodejce za účelem nákupu daného zboží výslovně a z vlastní vůle pozvete domů,“ tvrdí Votočka.

A zrovna této výjimky prodejci na předváděcích akcích zneužívají. „Spotřebiteli předloží při koupi k podpisu nejen smlouvu, ale i určitou pozvánku, ve které zákazník potvrdí, že si prodejce pozval domů právě kvůli nákupu. Při odstoupení od smlouvy společnost odmítá vrátit peníze a argumentuje podpisem zákazníka na »pozvánce«,“ varuje právní poradce.

Přesto není ještě nic ztraceno. „Od smlouvy můžete i v tomto případě, jen pro vás bude složitější dokázat, že k žádnému pozvání nedošlo a smlouva byla uzavřena na předváděcí akci, tedy mimo prostory obvyklé k podnikání,“ upozorňuje závěrem Votočka. Vzor odstoupení od takto uzavřené smlouvy si můžete zdarma stáhnout na internetové stránce www.dtest.cz/predvadecky.