Využití veškerých skrytých rezerv auta, přesněji motoru, není pro výrobce zas tak nezajímavé. Proč? Vězí za tím minimalizace nákladů sériové výroby. V mnoha případech se jedná o jistým způsobem nastavený marketing v prodeji nových vozů. Stačí se podívat do ceníků. V levnější výbavě zkrátka logicky získáte méně výkonnější motor, k té lepší dostanete o stupeň vyšší výkon.

Dynamika a nová síla

Výsledkem takovéto úpravy motoru je vyšší dynamika vozu, lepší odezva plynu v nízkých otáčkách, snadnější rozjezdy, daleko rychlejší odezva  plynového pedálu a samozřejmě silnější vůz jako takový.

Výkon vozu a kroutícího momentu může být dle platné legislativy navýšen až o 20 %. Navýšení jako takové se může u každého vozu lišit dle typu motoru.

Bezpečnost

Díky výše uvedenému se dá vyvodit, že je takto upravený vůz může být bezpečnější. Jak to? Lépe a rychleji  „poslouchá“ svého řidiče. Díky nové síle a dynamice má pod kontrolou předjíždění. Ostatně i samotný proces předjíždění je rychlejší.

Spotřeba

Díky lepšímu průběhu točivého momentu motoru a jeho vyšší hodnotě dojde po úpravě také ke  snížení paliva – podle typu vozu v průměru o 5-15 %. Když k tomu všemu ještě přidáme přirozený úsměv řidiče po takovéto úpravě, tak nám z toho vychází… Inu: rozumná investice.

Na co si dát pozor

Pro takovéto úpravy vždy volte firmu, která má v  oboru letité zkušenosti a najdete na ni pozitivní reference. Nežeňte se za maximálními čísly, která někteří úpravci nabízejí. Je dobré, aby úpravu provedla firma, která má homologaci pro úpravy. Jen tak předejdete případným problémům na STK.

A poslední důležitá věc – nechte si v rámci úpravy prověřit auto na válcové zkušebně výkonu, jen tak budete mít jistotu, že je úprava v pořádku a vše pracuje v motoru tak, jak má. Každá firma, která to s chiptuningem myslí vážně, jistě válcovou zkušebnu vlastní.

Co je to chiptuning?

Chiptuningem se rozumí změna, přesněji optimalizace charakteristik automobilu, které pro každý okamžik určují veškeré hodnoty nutné pro řízení motoru. Tedy počátek a délku vstřiku, předstřiku, tlak paliva, tlak turba, nastavené EGR ventilu a další.

 

Fotogalerie
3 fotografie

Autor: David Šprincl