Dodržování předepsaného tlaku v pneumatikách zvyšuje celkový jízdní komfort. Přesto velká řada řidičů tlak nekontroluje, případně si vystačí s „odborným“ kopnutím do boční strany černé gumy na kole. Proč je tak důležité kontrolovat tlak v pneumatikách? A jaké jsou hodnoty pro konkrétní značky?

Podhuštění vs. přehuštění

Správně nahuštěné pneumatiky zajišťují optimální ovládání vozu, snižují jeho spotřebu a přinášejí největší jízdní pohodlí. Při nedodržení předepsaného tlaku se všechny tyto vlastnosti mění k horšímu. Proč tomu tak je?

PODHUŠTĚNÍ

Profil pneumatiky se při něm mírně rozbředne do stran a svým tvarem připomene mostní oblouk. Střední část běhounu se kvůli tomu pouze minimálně dotýká vozovky a zvyšuje se opotřebení na obou jeho krajích. V důsledku pak roste valivý odpor, stoupá průměrná spotřeba a snižuje se ovladatelnost. Automobil se může různě pohupovat, prodlužuje se brzdná dráha a dochází k již zmíněnému nerovnoměrnému opotřebení pneumatiky. Zejména při větším podhuštění trpí boční strany pneumatiky, které jinak do kontaktu s vozovkou tolik nepřichází.

PŘEHUŠTĚNÍ

Není tak škodlivé jako podhuštění. Kvůli vyššímu tlaku se ale snižuje kontaktní plocha pneumatiky s vozovkou. Zvyšuje se opotřebení středové části běhounu a může dojít k mírnému snížení jízdního komfortu.

Jak zjistit správnou hodnotu?

Předepsané tlaky v pneumatikách najdeme nejčastěji na vnitřní straně víčka palivové nádrže, případně na sloupku dveří nebo v manuálu k vozu.

Každý automobil má výrobcem dané hodnoty pro huštění a těch je potřeba se držet. Hodnoty se mění podle použité velikosti pneumatik, plánovaného zatížení, typu motoru a podobně. Údaje platí pro letní pneumatiky. U zimních musí majitelé hodnoty navýšit o 20 kPa – tedy o 0,2 baru.

Často se liší i hodnoty pro přední a zadní nápravu. Proč? Typicky kvůli zatížení motorem a převodovou soustavou.

Kontrola krok za krokem

1. Na kole najděte stopku ventilu, jeho horní konec by měl vystupovat z okraje kola. Odšroubujte plastovou nebo kovovou krytku ventilku. Může se stát, že krytka chybí, dá se ale zakoupit v pneuservisu. Chrání totiž ventilek před nečistotami.

2. Zatlačte koncovku tlakoměru, případně hadičku kompresoru na horní část ventilku. V některých případech stačí jen nasunutí, někdy je třeba zajistit koncovku mechanickou páčkou na přívodní hadici. Pokud je tlakoměr, nebo kompresor dobře zapojen, měl by se na jeho číselníku objevit aktuální stav tlaku v pneumatice.

3. Konkrétní hodnota předepsaného tlaku je uvedena na štítku nebo v návodu k obsluze vozu. Tuto hodnotu porovnejte s hodnotou na číselníku tlakoměru nebo kompresoru. Případně tlak upravte, odpojte přívodní hadici od ventilku a nasaďte na ventilek zpět jeho krytku. Tento postup opakujte na všech kolech automobilu, ideálně při každém tankování.

Autor: Shutterstock

Jak? Kdy? Kde?

* Ke kontrole tlaku slouží přístroj zvaný manometr = tlakoměr. Pořídit jej můžete za několik stokorun, a to i v klasickém supermarketu. Tlakoměry jsou I součástí kompresorů, a to i těch do 12V autozásuvek. Jinak lze samozřejmě zajet k jakékoli čerpací stanici a tlak zkontrolovat. Kompresory u čerpacích stanic mají výhodu v tom, že obsahují jak tlačítko pro huštění, tak i pro upouštění vzduchu z pneumatik.

* Samotná kontrola tlaku by měla probíhat na nezahřátých pneumatikách, neb při zahřátí dochází k přirozenému zvýšení tlaku. Výrobce vozů pak doporučuje provádět kontrolu při každém tankování plné nádrže.

* Mnoho řidičů dělá zásadní chybu, když nekontrolují tlak v rezervní pneumatice (nebo dojezdovém kole, pokud jím je vozidlo vybaveno), případný defekt potom znamená velký problém. Jednou za čas určitě zkontrolujte i ji.

* Kontrolu zásadně provádějte na studených, jízdou nezahřátých pneumatikách. S jejich rostoucí teplotou se zvětšuje objem vzduchu, roste jeho tlak a výsledky tak mohou být zkreslené. Tímto se nemusíte trápit, pokud necháte pneumatiky vašeho vozu nahustit dusíkem. U naloženého vozu je nutné tlak huštění zvýšit.

Co kdy obouvat

Silniční zákon říká, že řidiči jsou povinni vyjet na zimních pneumatikách v období od 1. listopadu do 31. března. Týká se to případů, kdy se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu a ledu nebo námraza. Nebo také situace, kdy se výskyt takového počasí dá předpokládat.

Pokud zimní pneumatiky vybíráte, řiďte se nezávislými testy. Přijdou vám vhod zejména výsledky testů německé organizace ADAC a Autoklubu ČR. Pamatujte, že pneumatiky s dobrými výsledky na sněhu budou určitě vhodné pro horské a podhorské podmínky, zatímco motorista z nížiny či většího města bude počítat s tím, že se převážně pohybuje po mokrých vozovkách. Kromě správných rozměrů by si měl řidič také vybírat pneumatiku podle takzvaného rychlostního indexu. Jde o písmenný kód v rozpětí G-ZR, který popisuje maximální rychlost, jíž je pneumatika schopna bezpečně jet. Majitelé vozů vyšších tříd by se tak měli dívat po pneumatikách s označením U, H, V, které jsou schopny zvládnout rychlosti 200, 210 až 240 km/h. Pak se jim nestane ani na německé dálnici, že je gumy zklamou.

Poučka zvaná 4

Zimní pláště obujte na všechna čtyři kola (což ostatně vyžaduje i nový zákon), používejte gumy maximálně 4 roky staré a hlídejte hloubku dezénu – minimálně 4 mm. Dezén je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují chování pneumatiky za dané situace. Drážky dezénu dokážou zabránit aquaplaningu neboli nahromadění vody pod koly i sněhu pod pláštěm.