V prvním pololetí se v Česku prodalo 57,3 procenta aut s benzinovým motorem a 39,2 procenta tvořily diesely. Loni to bylo 53,9 procenta benzinových aut a 43,6 procenta vozů na naftu. Zbytek připadá na alternativní paliva.

Odklon od dieselů potvrzuje i služba Carismo, která zprostředkovává prodej nových aut více než 30 značek přes internet. Poptávce podle spoluzakladatele služby Marka Moravce jasně vévodí benzínové motory, které chce 72 procent Čechů. Naftové motory preferuje zhruba čtvrtina zájemců o nový vůz.

"Benzín na plné čáře vede. Největší zájem je o zážehové turbomotory o objemu mezi 1,4 a 1,6 litru, které se z malých aut rozšířily i do vyšších tříd v rámci takzvaného downsizingu, tedy trendu snižování objemu motoru se zachováním výkonu. Benzínové motory vyššího objemu už z nabídky automobilek mizí, naopak u dieselů, které kralují kategorii vyšší střední a luxusní třídy, se objem zásadně nezmenšuje," dodal Moravec.

Podle provozního ředitele skupiny autobazarů AAA Auto Petra Vaněčka je trend patrný i na trhu ojetin. "Ještě před několika lety byl zájem o naftové motory výrazně vyšší, téměř v poměru 70:30 v neprospěch benzínu. Dnes je poměr 50,3 procenta pro benzín a naftových aut se prodává 47,6 procenta. Zbytek připadá alternativním palivům. Diesely jsou populární u velkých rodinných aut a v kategorii SUV. Naopak u menších vozů nabírají maloobjemové benzínové motory na zákaznické popularitě," uvedl.

Podle expertů následuje trh s ojetinami trendy v prodeji nových vozů s určitým zpožděním. Například autobazar Auto Esa hlásí za první pololetí meziroční zvýšení prodeje aut s naftovým motorem o čtyři procenta a celkový podíl dieselů na prodejích 60 procent.

Naftové motory se nevyplatí každému. Jejich pořizovací cena bývá vyšší i servisní náklady bývají vyšší a zákazníci tak musí ročně najet alespoň 20.000 km, aby se jim pořízení dieselu vyplatilo. Dalším důvodem je u novějších dieselů přítomnost filtrů pevných částic, jejichž opravy nebo výměny jsou velmi drahé.