Povinné ručení a havarijní pojištění jsou pro většinu lidí už samozřejmostí, ochrání jak v Česku, tak v rámci Evropské unie a dalších zemích. Jejich přesný seznam najdete v zelené kartě vaší pojišťovny. Jaké informace byste si před cestou do zahraničí měli zjistit? Čemu je třeba při nehodě v zahraničí věnovat pozornost? Jaké podklady zajistit pro pojišťovnu?

Bezprostředně po nehodě

„Pokud dojde k dopravní nehodě, na místě většinou panuje chaos a zmatek. Myslete na to, že nejdůležitější je zajistit bezpečnost vaši i ostatních cestujících. Proto zabezpečte místo nehody, zapněte varovná světla, umístěte výstražný trojúhelník a oblečte si vestu z reflexních materiálů. Pokud je někdo zraněn, poskytněte mu první pomoc. Vždy kontaktujte místní záchrannou službu, hasiče či policii,“ radí Vanda Kýpeť, produktová manažerka Slavia pojišťovny.

Kdy přivolat policii?

Nutnost přivolání policie se vždy řídí zákonem dané země. „Pokud však váháte, je lepší policii kontaktovat. Než podepíšete policejní protokol o nehodě, přesvědčte se, že souhlasíte s jeho zněním. Klidně uveďte do záznamu i své vlastní vyjádření o nehodě. Mějte na paměti, že i v zahraničí můžete do protokolu psát česky,“ říká Vanda Kýpeť.

Důležitá je také informace, že při výslechu má cizinec vždy právo na tlumočníka. „Pokuste se zaznamenat maximum dostupných informací. Zapište si státní poznávací značku, VIN kód, značku a typ vozidel, jména, příjmení a bydliště řidičů, jména, příjmení a bydliště vlastníků automobilu a údaje o pojištění – číslo a platnost zelené karty, číslo pojistné smlouvy, název pojišťovny. Poznamenejte si i jména a adresy případných svědků,“ doporučuje Vanda Kýpeť ze Slavia pojišťovny.

Pokud jste se rozhodli, že nebudete volat policii, musíte s dalšími účastníky nehody sepsat společný záznam o nehodě (tzv. europrotokol), který všichni po vyplnění podepíšete. Vzhled dokumentu je stejný ve všech evropských jazykových mutacích. Vždy se také vyplatí nafotit si nehodu na svůj mobilní telefon.

Pomohou asistenční služby

Pokud je po dopravní nehodě vaše auto nepojízdné, kontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny. Číslo telefonu na vaši asistenci máte uvedeno na asistenční kartě a na zelené kartě. 

„Slavia pojišťovna například poskytuje asistenční služby ke všem variantám povinného ručení. Služba dokáže pomoci s opravou vozidla na místě, odtahem vozidla, zajištěním hotelu nebo náhradního vozidla. Asistenční službu své pojišťovny volejte vždy, pomůže vám s dalším postupem. Nepřijímejte nabídku pomoci od firem, které se objeví na místě dopravní nehody a nejsou smluvními službami vaší pojišťovny, eventuálně smluvními asistenčními službami pojišťovny dalšího účastníka. Svou pojišťovnu se vyplatí zavolat i v případě, kdy policie přivolá místní odtah, protože je nutné vozidlo odstranit z vozovky. I tehdy volejte své asistenční službě, jistě bude mít nasmlouvané místní poskytovatele za výrazně nižší ceny,“ radí Vanda Kýpeť ze Slavia pojišťovny.

Nakonec zajistěte co nejrychlejší předání sepsaného společného záznamu o dopravní nehodě pojišťovně.

Víte, že…

… tísňová linka 112 v současnosti slouží k přivolání pomoci téměř půl miliardě občanů členských států Evropské unie a několika dalších zemí?

Arzenál pomocníků

Jubilejní balíček povinného ručení od Slavia pojišťovny zahrnuje nadstandardní asistenční služby Premium, zajišťované společností Global Assistance, které motoristům dokáží pomoci v mnoha nepříjemných situacích běžného dopravního provozu. Klienti Slavia pojišťovny tak mohou zdarma využít vyproštění vozidla, odtah s limitem 200 km z místa události na místo určené klientem, zapůjčení náhradního vozidla až na 5 dní, uskladnění nebo parkování až na 5 dní, úhradu cestovného do 10 000 Kč, silniční službu zahrnující 2 hodiny práce mechanika, vyslání náhradního řidiče, repatriaci vozidla, dovoz pohonných hmot, nastartování nepojízdného vozidla, výměnu nebo opravu pneumatiky v případě defektu, opravu vozidla po odtažení do servisu s limitem 3 000 Kč, ubytování posádky až na 2 noci a další praktické benefity.

www.slavia-pojistovna.cz