Slunce pálí, teploměr venku ukazuje třicítku. Na nás čeká ještě větší výheň - před námi se už dvacet minut vyhřívá vůz. Nadechnout se a dovnitř. „Rovných padesát stupňů,“ konstatujeme při pohledu na teploměr umístěný u stropu. Máme vždy pět minut na vyzkoušení, o kolik se nám podaří srazit vnitřní teplotu za použití: 1. ventilace, 2. otevřených oken a 3. klimatizace.  Teploměr na začátku ukazuje 50 stupňů.

1. Jenom ventilací

Teploměr se dostane na 45 stupňů

Zabudované větráčky běží naplno, z výdechů ale fučí vzduch horký jako fén. Uběhne sotva minuta a po čele i zádech nám začíná stékat pot. Musíme ale vydržet pět minut jízdy. Teploměr přitom ukazuje 45 stupňů - za pět minut jsme tak vůz zchladili jen o pět.

2. Otevřená okna

Teploměr se dostane na 37 stupňů

Když je auto opět přehřáté na padesát, jdeme podruhé do ringu. Úleva přichází hned po otevření oken.  A co teprve když se rozjedeme a příjemný vánek provlaje interiérem! Jenže jak zrychlujeme, komfort klesá. Po pětiminutové jízdě máme vyvětráno na sedmatřicet.

3. Klimatizace

Teploměr se dostane na 32 stupňů

Potřetí vyrážíme s padesátkou uvnitř, klimatizace frčí na maximum. Zpočátku fučí sotva vlažný vánek, po minutě už si připadáme jako v ledničce – hlavně krk, ruce a nohy. Zbytek se pořád potí. A to máme výdechy nastavené mimo naše těla, věrni doporučením odborníků. Po pěti minutách kontrolujeme teploměr. Ukazuje 32 stupňů, jen nepatrně víc než venku. Což není na škodu. Pokud je totiž rozdíl mezi venkovní a nastavenou teplotou uvnitř vozu příliš razantní, může se objevit chladová alergie. Řidič kýchá, slzí mu oči a teče z nosu, mohou vzniknout i akutní svalové ústřely nebo člověk nastydne. Rada zní: klimatizaci bychom měli nastavovat tak, abychom se nepotili a neměli pocit dusna ani nedýchatelného vzduchu.

Náš verdikt:

Za pět minut vůz rozpálený na padesát stupňů nejlépe vychladila klimatizace. Jenže nejpříjemnější to nebylo. Před letní cestou doporučujeme nejprve vůz pořádně vyvětrat a až poté s rozmyslem pustit klimatizaci. Ta by měla umožnit řídit a pobývat ve voze se zavřenými okny, aby nebyl uvnitř hluk a průvan, což zejména při vyšší rychlosti a delší době strávené řízením vadí a unavuje.        

Jak se bránit vedru?

* Parkujte auto ve stínu

* Okna zakryjte sluneční zástěnou

* Nenechávejte v odstaveném voze děti či zvířata

* Za okna neodkládejte sycené nápoje, hořlaviny ani zapalovače

* Zadní a boční okna si nechte ztmavit speciální fólií

Autor: Shutterstock

O kolik se zvedne spotřeba

Rovný úsek jsme projeli s tempomatem nastaveným na padesát nejprve se spuštěnou ventilací, pak s otevřenými okénky a nakonec se zapnutou klimatizací. Celý pokus jsme pak opakovali dvakrát. Se zapnutým ventilátorem jsme jízdu zvládli s průměrnou spotřebou 4,1 litru, otevřená okna ji zvedla o jednu deci. Spuštěná klimatizace o osm.