Ještě více Outback!

Na první pohled se zvenčí změnilo skutečně hodně, nové Subaru Outback je na silnici jasně rozpoznatelné. Vůz se mezigeneračně trochu zvětšil – na délku měří 4.815 milimetrů (+25 mm) a o dvacet milimetrů přibral přes boky (aktuálně 1.840 mm). Rozvor 2.745 milimetrů však zůstal zachován, stejně jako výška 1.605 milimetrů. Jsou to ale hlavně ostře řezané tvary přídě a přirozeněji vystouplé blatníky, co se postaralo o neuvěřitelně robustní vzezření celku. Škoda jen, že je nasávaný vzduch veden maskou chladiče jako u posledního Foresteru, decentní průzor v kapotě minulému Outbacku neskutečně slušel. Inu, ústupek vůči lepší bezpečnosti chodců…
Vnější kosmetické změny si najdou své příznivce i odpůrce, neumíme si však představit člověka, kterému by se nezalíbilo nové pojetí interiéru. Ne že by minulý Outback strádal v oblasti kvality, současný posun však může vůz katapultovat do luxusního segmentu. Vliv modernizace je patrný především na středové konzole, kde našel místo sedmipalcový dotykový displej multimediálního systému Starlink. V rámci úspory klasických tlačítek přešlo Subaru převážně na dotykové ovládání, na citlivost obrazovky jsme si však museli chvíli zvykat. Prostředí je logické, přehledné a ihned se v něm zorientujete, pětipalcový palubní počítač uprostřed přístrojového štítu zvládá i češtinu.

Kde ovšem nový Outback boduje na celé čáře, je vnitřní prostor v podélném i příčném směru. Naměřených 1540 milimetrů v oblasti loktů deklasuje dokonce i Audi A6, a 190 centimetrů vysoký pasažér se dozadu usadí i při posunutí předního sedadla zcela vzad. Všeobecně se sedí o něco výše a z kokpitu je perfektní výhled, v rámci zlepšení opory stehen bychom se však přimluvili za delší zadní sedáky – 460 milimetrů je na danou třídu skutečně málo.

Autor: Subaru ČR

Diesel a Lineartronic – nejžádanější kombinace

Fanoušci značky jistě budou souhlasit s tvrzením, že k charakteru každého správného Subaru patří pořádný, nejlépe přeplňovaný benzinový motor a vybroušená převodovka. Jenže ne každý model nese na zádi označení WRX STi, a zatímco srdcaři nedají na své modro-zlaté klenoty dopustit, skutečný business stojí na opačné straně spektra. Tedy alespoň v rámci modelové řady Outback. Na mysli máme spojení čtyřválcového plochého turbodieselu a bezestupňové skříně Lineartronic (CVT). Subaru je průkopníkem této koncepce a mezigeneračně se mu ji podařilo přivést takřka k dokonalosti.

Přestože si turbodiesel boxer v nové generaci Outbacku zachoval objem 1998 cm3, výkon 110 kW v 3600 otáčkách za minutu a dokonce i točivý moment 350 N.m působící v rozmezí 1600-2400 min-1, je z devadesáti procent nový. Upraven byl například blok motoru, objevují se zcela nové vstřikovače, snížil se kompresní poměr (z 16:1 na 15,2:1) a své místo uplatnila také nová generace filtru pevných částic. Vůz ve zkoušené konfiguraci váží 1764 kilogramů, přičemž pro plnění přísné emisní normy Euro 6 si vystačí bez vstřikování močoviny.

S výjimkou základní linie Active je Outback ve standardu vybaven inteligentním klíčem, ke kterému se váže startování tlačítkem. Vznětové kadlání a oklepání karoserie však po jeho stisknutí nečekejte - je to dáno samotnou koncepcí motoru s protilehlými válci, jehož písty si všechny síly způsobující vibrace samy vyruší, a také poctivým odhlučněním.

I navzdory dostupnosti maximálního točivého momentu v nízkých otáčkách nečekejte po sešlápnutí pedálu plynu ostré zrychlení nebo dokonce citelnější zatlačení do sedadel. Outback se s převodovkou CVT rozjíždí velmi plynule a čtyřválec není díky sedmi virtuálním stupňům při zrychlení hnán do otáček, jak to známe z hybridů. Veškerou práci můžete klidně nechat na samotné technice, pokud se ale přece jenom budete chtít zapojit do dění, přepněte volič automatu do polohy M a můžete řadit páčkami pod volantem. Přístrojový štít se díky tomu zbarví do oranžova, což má pádný důvod – obvyklá červená je totiž ve světě nového Outbacku barvou výstrahy.

Se spotřebou to tak jednoznačné není. Zatímco mimo město si při klidném tempu boxer obvykle nenárokuje více než šest litrů na sto kilometrů, stačí trochu přitlačit na pilu a výsledná hodnota vyskočí k 8 litrům. Výraznějšího snížení přitom nedocílíte ani na dálnici, kde motor při 130 km/h točí zhruba 2300 otáček – i tam jsme se osmilitrové hranici přiblížili s rezervou pouhých třech deci, což v podstatě odpovídá výsledkům dosahovaným ve městě. Zde je ovšem nutno dodat, že apetit motoru není krocen systémem Start/stop, který benzinové verzi 2.5i/129 kW nechybí.

Autor: Subaru ČR

Řidičovy druhé oči

S příchodem páté generace Subaru Outback vstupuje do hry důležitý bezpečnostní prvek – systém na podporu řízení EyeSight, který pracuje na bázi dvou stereokamer (konkurence využívá radar). Za jeho vývojem stojí čtvrt století tvrdé dřiny, přičemž teprve nyní došlo na uvedení v Evropě (v Japonsku slaví úspěchy již sedm let). První osobní zkušenosti jsme získali loni v srpnu v rámci školení české dealerské sítě Subaru, od té doby byl systém zdokonalen. Změnilo se například umístění tlačítek pro vypínání varování před kolizí a sledování jízdních pruhů a zvětšil se zorný úhel stereokamer – z 25° na 35°.

EyeSight pracuje neustále a vypnout můžete pouze výše zmíněná varování. Vedle toho plní funkci adaptivního tempomatu (u Subaru se objevuje poprvé, funguje od 30 do 180 km/h), v krizových situacích umí vůz sám zastavit do rychlosti 50 km/h (reálný test uvidíte v přiloženém videu), a dokonce vás na křižovatkách upozorní, že se vůz před vámi rozjel. To všechno díky kamerám, které fungují jako lidské oči – snímané obrazy každé z nich se slučují v jeden.

Systém umí rozpoznávat objekty a to velmi zajímavým způsobem. Kamery totiž zaznamenávají jednotlivé body, které pak software seskupuje a následně vyhodnotí, zda se jedná o cyklistu, chodce, zvíře, osobní vůz, nákladní vůz, nebo jenom stěnu některého z domů, ke které se blížíte. Zároveň už nikdy nehrozí riziko, že si spletete polohu voliče automatické převodovky a vůz se místo dozadu rozjede dopředu – i to totiž EyeSight pozná, na chybu akusticky upozorní a pomocí regulace škrticí klapky omezí výkon motoru.

Autor: Subaru ČR

Sázka na jistotu

Velká část modelové palety Subaru zahrnuje řidičské vozy, které vás budou bavit každý den. Nový Outback je tady ale pro ty, kteří požadují dokonalý pocit bezpečí a perfektní jízdní vlastnosti na rozličném povrchu. S turbodieselem o výkonu 110 kW se nejedná o trhače asfaltu, a pokud popustíte uzdu pravému kotníku, nevyhraje ani cenu za nejlepší spotřebu, o to ale až tak nejde. Když totiž dojde na nejhorší, umí strčit do kapsy i kdejaké nafintěné SUV, a je celkem jedno, zda to bude na asfaltu, nebo v blátě.

Nový Outback se opírá o pokrokové technologie, které dělají každou jízdu výjimečnou i bez hazardování. Mimořádně komfortní podvozek se nestal překážkou k dosažení stability v zatáčkách, kde naopak vůz umí solidně maskovat vnější rozměry i hmotnost. Hlučnost od kol a motoru se podařilo snížit na minimum, a obrovský posun směrem k luxusnímu segmentu doznal také interiér.

Na první pohled to nemusí být patrné, ale nezklame ani cenová politika. Jistě, utratit 1.159.000 Kč za zkoušený exemplář 2.0D-S Sport Lineartronic může někomu připadat nepřípustné, pravdou ale zůstává, že tenhle vůz je doslova napěchován luxusní výbavou. Přikoupit musíte pouze metalízu, ovšem za velmi příjemných 12.000 korun.

Nyní si můžete vyzkoušet jedinečnou kombinaci dieselového plochého boxeru a převodovky Lineartronic u dealerů Subaru, registrace ZDE!

Poznejte unikátní jízdní vlastnosti, bezpečnost a komfort vozů SUBARU na vlastní kůži a objednejte si zkušební jízdu u nejbližšího dealera.

Nejlevnější verze modelu 939.000 Kč (2.5i Active Lineartronic/129 kW)

Základ s testovaným motorem 959.000 Kč (2.0D Active/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.171.000 Kč (2.0D-D Sport Lineartronic/110 kW)

Plusy

Mimořádně pohodlný podvozek

Tichý a kultivovaný motor

Nadprůměrný vnitřní prostor

Kvalita a provedení interiéru

Bohatá sériová výbava

Minusy

Kratší zadní sedáky

Citlivost displeje infotainmentu

Spotřeba silně závislá na stylu jízdy

Subaru Outback 2.0D-S Lineartronic

Cena v základní výbavě: 959 000 Kč

Cena v testované výbavě: 1 171 000 Kč

Základní výbava:

Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, systém podpory řízení EyeSight, sada na opravu pneumatik, tempomat, palubní počítač s pětipalcovým displejem, diodové světlomety s vyrovnáváním výšky, litá 18“ kola, elektricky ovládané střešní okno, kožené čalounění, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, infotainment Stalink s dotykovým 7” displejem, audiosouprava Harman/Kardon s dvanácti reproduktory, zadní parkovací kamera, volič terénního režimu X-Mode, elektricky ovládané víko zavazadelníku, dvouzónová klimatizace a další.

Výbava testovaného vozu:

Metalíza (+12.000 Kč).