Dávnou pryč jsou doby, kdy byl řidič „plynař“ na českých silnicích za exota. Boom levného jezdění na zkapalněný ropný plyn LPG dal vzniknout obrovskému byznysu dodatečných přestaveb aut a udělal z nich samozřejmou součást našeho světa. Také samotní výrobci vozidel celkem obratně zareagovali a začali nabízet vlastní originální plynová auta s plnou zárukou. V Česku je počítáme na statisíce a kolem 900 čerpacích stanic nabízí doplnění LPG, nebo chcete-li propan-butanu.

Kdy jste ale naposledy slyšeli o nějakém novém zajímavém LPG přírůstku? Nejspíš už to bude pár let. Zato jiná, podobná kombinace písmenek se začíná skloňovat čím dál častěji – CNG, stlačený zemní plyn. Na scénu se prosazuje velmi rozvážně, netlačí na pilu. Dnes už ale můžeme mít za hotovou věc, že ač se to někomu líbí nebo ne, právě jemu patří budoucnost. Mimo jiné o tom svědčí rostoucí zájem automobilek právě o toto alternativní palivo - počínaje lidovým Fiatem a konče luxusním Mercedesem.

Pro český trh nastal loni zásadní okamžik, když se do plynového světa vydal domácí bestseller Škoda Octavia. A s ním celá partička koncernových sourozenců: Seat Leon, Volkswagen Golf a Audi A3.

Autor: Archiv

Jisté je, že LPG je kolosem s obrovskou setrvačností, zatímco CNG se nadechuje k hlavnímu slovu.

10x o CNG

► Compressed natural gas = stlačený zemní plyn = biometan

► Těží se ze samostatných ložisek, případně jej lze vyrábět průmyslově.

► Do vozidel se plní v plynném stavu, nutností jsou tedy tlakové nádoby.

► Úspora až 60 % nákladů proti benzinu a 40 % proti naftě.

► Emise vzniklé spalováním CNG jsou nižší než u benzinu, nafty i LPG.

► CNG je lehčí než vzduch a při úniku tak dojde k odvětrání.

► Nezávislý na těžbě ropy, lze vyrábět z obnovitelných zdrojů.

► Levnější ze své podstaty, navíc daňově obrovsky zvýhodněný.

► Stálá kvalita plynu s ekvivalentem oktanového čísla 130.

► Nabídka vozidel i plnicích stanic pomalu, ale jistě roste.

Víte, že…

… rakouský specialista na úspornou jízdu Gerhard Plattner ujel Octavií G-Tec 1172 km se spotřebou pouze 2,93 kg CNG/100 km. Cesta z Berlína do italského Jesola ho tak vyšla na pouhých 985 Kč.