„Ve výbavách došlo k velkému posunu. Mnoho prvků jako klimatizace, rádio či ESP se stalo samozřejmostí. Z aktuálních příplatkových doplňků mají Češi nyní největší zájem o parkovací senzory, couvací kamery, vyhřívaná sedadla a střešní ližiny,“ říká Marco Venturini z Peugeotu. „A pak technologie světel LED, která nahrazuje dříve oblíbené xenony. Myslím, že je to hlavně kvůli tomu, jak umocňují image prémiového vozu. Z dalších prvků bych zmínil parkovací kameru a nejrůznější asistenty pomáhající při manévrování s vozem,“ dodává Daniel Harant z Volkswagenu.

"Na senzory či ještě lépe parkovací kameru coby prvky moderního auta jsem si zvykla docela ráda. Nemusím ale navigaci, mnohem raději jezdím podle papírové mapy a v kastlíku mého auta mi nikdy nechybí. Z vynálezů posledních let u mě ale vůbec asi nejvíc boduje vyhřívání sedaček. V zimě je to paráda!" říká Kateřina Emmons, olympijská vítězka ve střelbě.

Bílá, barva naše

Zatímco v minulosti chtěl každý druhý auto ve stříbrné metalíze, poslední měsíce se Češi doslova zbláznili do bílé. Pamatujeme si přitom ještě na nedávné pravdy, že bílé auto bylo v bazarech téměř neprodejné, neb tuto barvu řidiči neuznávali a oblékaly ji vlastně jen služebáky.

Dodnes dominuje dodávkám řemeslníků, ale čím dál víc ji chtějí rodiny či mladí. Zastoupení bílého laku u osobních aut nemá konkurenci, zatímco dříve nejžádanější stříbrná metalíza je dneska s nezajímavým zbožím. „Často v měsíčních statistikách vidíme, že se v bílé prodává každé třetí auto u nás,“ přibližuje Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Podle analýz může za raketově stoupající oblibu bílé barvy elektronika od společnosti Apple, která bílou prezentuje jako symbol technologického náskoku. A lidé na to evidentně slyší: chtějí bílé nejen chytré telefony či notebooky, ale už i automobily.

Nejoblíbenější barvy

 

Před pěti lety

Nyní

Šedá

20%

11%

Hnědá

7%

7%

Modrá

15%

9%

Červená

19%

7%

Bílá

13%

30%

Černá

12%

12%

Stříbrná

8%

3%

Ostatní

6%

21%

Ze statistik pro ČR. Zdroj: SDA       

Kupujeme větší auta. Jsou levnější!

Před desetiletím se ročně prodávalo v Česku přes 40 000 Fabií. Octavií ani ne polovina. Po deseti letech se poměr úplně převrátil: zatímco větších Octavií najdeme v registracích dnes přes 20 000 ročně, Fabií už ani ne polovinu…

Může za to samozřejmě cenová politika. V roce 2005 stávala nejlevnější Octavia Combi půl milionu, dnes je hluboko pod čtyři sta tisíci.

Za nynějších 372 900 Kč byste před deseti lety koupili nejspíš právě jen Fabii Combi. Pravda, hodně dobře vybavenou – jenže to jsou dneska auta nižší střední třídy tak nějak automaticky.

Díky modernizaci výroby se podařilo auta nižší střední třídy dostat k masám za velmi dostupné peníze,“ říká Daniel Harant z Volkswagenu.

Příklad? Golf v provedení kombi podle exkluzivního srovnání Světa motorů o cenách aut v letech 2005-2015 výrazně vylepšil výbavu, a přesto za deset let zlevnil o 11 %. S ještě výraznějšími pády cen o víc než dvacet či dokonce o skoro čtyřicet procent najdeme v žebříčku kompaktní kombíky typu Renault Mégane Grandtour, Opel Astra ST, Ford Focus Combi nebo velkoprostorový VW Touran – tedy typické rodinné vozy.

Jsou to jasná čísla. Ceny vozů této třídy se zkrátka dostaly na ceny, které se před pár lety prodávaly vozy o segment níže a jsou tedy pro Čechy zajímavější než menší auta, jež tak výrazně nezlevnila,“ uzavírá Marco Venturini, ředitel Peugeotu ČR.