V zákoně o silničním provozu se jasně dočtete, že „řidič nesmí řídit vozidlo nebo jet na zvířeti, jestliže je jeho schopnost k řízení snížena v důsledku jeho zdravotního stavu“. O pokutě nemá smysl hovořit, protože policista těžko pozná, že jste si vzali prášek na bolavá záda. Mnohem horší je ale fakt, že snadno přehlédnete hrozící nebezpečí, a tady už mohou účinky léků hrát tragickou roli.

Varování někde chybí

To, že na příbalovém letáku chybí varování, že se s lékem nesmí řídit, neznamená, že je za volantem úplně bezpečný. Nežádoucí účinky některých se totiž projevují až v kombinaci s jinými léky a proto je třeba vždy dát na radu lékařů a lékárníků a raději se na účinky na řízení přeptat. Často se navíc stává, že příbalové letáky neobsahují všechna rizika, která reálně hrozí - nejen ta, kterými se výrobci brání před žalobami. „Varování chybí například u celé skupiny antialergik,“ říká Petr Horák, vedoucí lékárník Fakultní nemocnice v Motole.

Nachlazení: Pozor na kapky

Pokud se nekombinují s jinými léčivy, nejsou jednosložkové léky na nachlazení (Paralen Grip, Ibuprofen) nebezpečné. Obsahují kofein, který spíš povzbudí a maximálně působí stejnými příznaky, jako když se příliš přepijete kávy –pocení, dehydratace či nutkání močení.

Léčba další projevů nachlazení, jako třeba slzení očí, už s sebou ale určitá rizika nese. Když si do nich nakapete kapky, může se vám snížit schopnost vidění. A to už za volantem rizikové je. Tyto léky navíc mohou účinkovat i na motoriku nebo schopnost rychlého a adekvátního rozhodování.

Bolest zad či alergie

Kupříkladu s medikamenty na spaní nikdo rozumný za volant nesedne. Jenže pozornost negativně ovlivňují také léky na uklidnění, stavy úzkosti, strachu či uvolnění napětí. Jako další příklad uvádí Petr Horák opiáty podávané na bolesti zad.

Nejrizikovější je především období po změně indikace. Než si tělo na nový lék zvykne, je člověk ospalý a zpomalený. Ze začátku léčby mohou způsobovat malátnost i léky na vysoký tlak. Po nočních kapkách lze zase očekávat zhoršené reakce na světlo. Podle Horáka existuje výzkum, který porovnává riziko nehody při užívání určitých léků. A tady vedou antialergika, která se kapou do očí. Pravděpodobnost zavinění nehody je u nich o 67 % vyšší, než bez nich.

Tři skryté hrozby

V lékárně se na účinek zeptejte! Zejména v případech, kdy berete víc léků najednou. Mohou ho měnit i bylinky, nebo potravní doplňky. Některé léky i ty na nachlazení, výrazně prodlužují účinek alkoholu. Jestliže si normálně dáte k obědu pivo a po třech hodinách bez obav řídíte, nechte si rezervu delší. 

Novější léky na uklidnění, nebo alergie bývají bezpečnější, než ty starší. Musíte ale dodržovat dávkování. „Když se nic nestane po jedné tabletě, tak pod dvou už se něco dít může,“ dodává.

Na tyto léky pozor!

Proti bolesti zad - podávají se tlumivé léky, které řidiče zpomalí.

Na nachlazení – mají stimulační efekt. Řidič může mít nezřízené sebevědomí.

Na parkinsonovu chorobu – hlavně na začátku léčby způsobují malátnost, člověk téměř náhe usne.

Oční kapky – po aplikaci se doporučuje chvíli počkat, co to udělá. Rozostření vidění totiž může přijít až po pár okamžicích. Vliv na řízení lze očekávat zejména v případě antialergik.

Připraveno ve spolupráci s časopisem Svět motorů