Jen 11 evropských novinářů dostalo pozvánku na první seznámení s novou, dosud utajovanou generací Škody Octavia – a zástupce našeho vydavatelství u toho nemohl chybět. Třetí generaci českého bestselleru jsme si mohli vyzkoušet na portugalských silničkách v okolí Lisabonu ve stále ještě zakamuflované verzi – finální podoba se ukáže až koncem prosince. Po odebrání fotoaparátů a mobilních telefonů jsme ale během akce vůz viděli i bez maskování...

Jaká tedy nová Octavia je? Vizuálně nemá srovnání s ničím, co dosud Škoda vyrobila. Dostala čisté, jasně řezané tvary, které se neokoukají ani za pět let. A jestliže maskování dávalo přídi podobu menšího a levného Rapidu, ve skutečnosti je od něj na míle daleko a klidně ji lze měřit s trojkovým BMW. Pětidveřový liftback proti minulé generaci narostl o 9 cm, rozvor náprav se protáhl o výrazných 10,8 cm. Efekt těchto změn poznáte uvnitř octavie, která se prostorností může měřit s obřím superbem. Do kufru naložíte až 590 l zavazadel (nynější Octavia 585 l, Superb 595 l ), což je hodnota, která nadělá soupeřům ještě hlubší vrásky.

Vedle liftbacku se bude vyrábět i verze kombi, dočkáme se i verzí 4x4 a RS. Benzinové turbomotory 1,2, 1,4 a 1,8 TSI a naftové 1,6 a 2,0 TDI mají mít rozpětí výkonu 63 až 132 kW, ve všech případech jde o čtyřválce nové generace se sníženou spotřebou. Přijde vám základní 1.2 TSI/63 kW na tak velké auto slabá? Dlažební kostky tato verze trhat nebude, ale svezení nabízí slušné, octavia totiž přes nárůst prostoru zhubla až o 100 kg. A navíc bude mít výhodu jasně nejnižší prodejní ceny. Na její zveřejnění si ale ještě musíme chvilku počkat.

Fotogalerie
5 fotografií

Ačkoli zkoušené octavie ještě byly z předsériové produkce, při prvních testech nás dostalo parádní zpracování a kvalitní materiály v kokpitu, hodně se posunuly i jízdní vlastnosti a komfort. Novinku si bude možné objednat s moderními asistenčními systémy, které rozpoznají riziko nehody, únavu řidiče či dopravní značky, samy auto zaparkují a v noci automaticky přepínají mezi dálkovými a potkávacími světly. 

A ještě jedna zásadní informace. Nová Octavie se začne prodávat v polovině února, a to nejdříve na českém trhu. Škoda počítá s roční výrobou kolem 400 000 vozů této řady a šéf firmy Winfried Vahland během testů prohlásil, že nová Octavia má na to, dostat se mezi desítku nejprodávanějších aut světa. Po prvním seznámení s novou škodovkou nám to nezní jako nereálné přání...