Ministerstvo dopravy se snaží škrty v rozpočtu nahnat, kde se dá. Musí navíc žehlit ostudu s novým centrálním registrem vozidel, který se po pondělním startu ihned zhroutil a bezchybně neběží dodnes. Celý systém přitom stál neuvěřitelných 50 milionů korun!

Plaťme a plaťme

Podraží nejen nová poznávací značka, řidiči si připlatí také za její výměnu z důvodu ztráty či poškození – zatímco dnes zaplatíme za každou tabulku 200 korun, v roce 2014 to už bude po třech stovkách! „Na příští rok máme snížený provozní rozpočet o více než 15 procent a toto je jedna z cest, kde ušetřit,“ hájil nové poplatky náměstek ministra Lukáš Hampl.

Tím to ale zdaleka nekončí. Další nepříjemnost pro automobilisty přináší také Evropská unie. Majitelé aut starších šesti let budou podle nových směrnic muset na technickou kontrolu každý rok, ne jednou za dva roky jako nyní.

Návrh počítá s první kontrolou nových vozů po čtyřech letech. Další kontrola má být za dva roky, což odpovídá současné praxi v České republice. Poté se ale dvouletý interval má nově zkrátit na rok. Jedna kontrola přitom vyjde na zhruba 500 korun.

Souhrn: Co řidiče čeká?

SPZ

● Od ledna 2014 bude nová SPZ stát 600 Kč

● Výměna SPZ kvůli ztrátě nebo poškození zdraží z 200 Kč na 300

● Majitel vozidla bude dál platit 800 Kč správní poplatek související s výměnou či vydáním značky a změnami v registru vozidel

● Ministerstvo zvažuje i zvýšení poplatku za vydání řidičského průkazu

STK

● Automobily starší šesti let budou muset od roku 2016 absolvovat STK každý rok

● Nová směrnice se týká i motocyklů a skútrů

● Norma obsahuje povinnost zaznamenávat při kontrole počet ujetých kilometrů