Varvařovský rovněž včera upozornil řidiče, že by si měli dobře rozmyslet, zda na ulici zaplatí blokovou pokutu za jakýkoliv dopravní přestupek. Pokud ano, uznávají tím totiž svou vinu a nemohou se už dál nijak bránit a odvolávat.

Řidiči podle Varvařovského vysvětlují svůj prvotní souhlas s pokutou stresem. Argumentují i autoritou uniformy. Ombudsman se setkal i s případem, kdy strážníci pokutovali auto stojící v zákazu stání a přehlídli, že má značku invalidy. "Řidič sám si ve spěchu a stresu neuvědomil, že má právo na daném místě stát, a s uložením blokové pokuty souhlasil," popsal Varvařovský. Strážníci však pozdější žádosti na zrušení pokuty nevyhověli. Kdyby šofér na místě pokutu odmítl, mohl se bránit ve správním řízení.

Varvařovský upozornil i na to, že řidiči, kteří spáchali vážný přestupek a potrestal je za něj soud, mnohdy nepochopí, že "zákaz činnosti" znamená zákaz řízení. Když se zároveň stane, že soud nedoručí oznámení o trestu evidenci řidičů, může viník vážné nehody beztrestně řídit dál. "Žádný policista nezjistí, že mu byl uložen trest," uvedla mluvčí kanceláře ochránce práv Iva Hrazdílková. Soudy podle ní přitom trestají jen viníky vážných nehod, při nichž obvykle někdo zemře nebo skončí s trvalými následky.