Škoda se rozhodla vypravit do města a na výlet si připravila úplně nový model s příznačným jménem Citigo. Ráda by jím oslovila mladé zákazníky a ty, kteří už doma mají třeba Superb, Octavii nebo Fabii. Právě ve srovnání se současným vstupním modelem je novinka o 44 centimetrů kratší, centimetr širší a centimetr nižší.

Nad prvními fotkami jsme nejásali, na živo ale vypadá škodovka roztomile. A platí to i pro vnitřek. Palubní deska působí bytelně a u dražších verzí ji zdobí lakovaný pás. Přístrojovému štítu pak dominuje veliký rychloměr a menší palivoměr a otáčkoměr. U rychloměru nám ale vadilo, že jeho horní část zakrývá volant. Další věcí, na které se evidentně šetřilo, jsou jen částečně čalouněné dveře.

Na poměry miniaut nabízí Škodovka řadu zajímavých příplatků a vychytávek. Třeba bezpečnostní systém City Safe Drive. Ten se automaticky aktivuje při rychlostech pod 30 km/h a laserovým senzorem sleduje situaci před autem. A pokud zjistí, že se blíží průšvih, začne sám brzdit. Za zmínku stojí i povedený navigační systém umístěný na vrchu palubní desky.

Dalším místem, kde se šetřilo, jsou sedačky z jednoho kusu bez nastavitelné hlavové opěrky. Jsou ale docela pohodlné. Líbí se nám i prostorné schránky ve dveřích a dost místa nabízí středová konzola před řadicí pákou.

Fotogalerie
6 fotografií

Ještě více nás ale překvapil vnitřní prostor. Na šířku má citigo dokonce navrch nad fabií! Ještě větší šok přichystala škodovka vzadu. Vedle sebe se tam posadí i dva chlapi. Jen se musí smířit s krkolomnějším nastupováním a prakticky žádnou rezervou nad hlavou a před koleny. Navíc je po každém sklopení nutné sedačku znovu nastavit. To však vyřeší pětidveřový model, který se na trhu objeví začátkem příštího roku. Ten by mohl dostat i otevíratelná zadní okna, u třídveřáku totiž nejdou ani vyklopit.

Nákup se vám vejde opravdu velký

Aby to byla škodovka, musí mít pořádný kufr, řekli si asi kontruktéři. Už velikost 251 litrů napovídala, že bude patřit mezi konkurenty k nadprůměru. Pořád jde ale o miniauto, takže se dovnitř sotva vejde dvojice na víkend. Je ale potřeba počítat s hodně vysokou nákladovou hranou. Spoření se potom dotklo čalounení, které na jeho bocích úplně chybí. Po sklopení zadních sedaček se sice vytvoří až 951 litrů velký prostor, bohužel však vznikne vysoký schod.

A jak vlastně miniškodovka jezdí? Překvapivě kultivovaně! Na hrbolech houpe a tlumí, přitom se i v extrémních situacích chová předvídavě. Kultivovaností jízdy předčí i fabii! Může za to i dobré odhlučnění a dlouhé převody. Zásluhu na příjemné jízdě má i dobře utlumený nový tříválec 1.0 MPI. Ten se nabízí ve dvou výkonových verzích: se 44 nebo 55 kilowatty. Časem se v nabídce objeví i provedení na levný stlačený zemní plyn! V průměru se spotřeba pohybovala lehce nad pěti litry. Na dálnici, kde při 130 km/h motor točí 3800 otáček, se spotřeba drží kolem 6,4 litru. Při vyšších rychlostech už ale miniškodovce dochází dech.

Nová Škoda při prvních jízdách překvapila. Je tichá a pohodlná, kvalitně postavená. Nevadí nám ani některá řešení, jejichž snahou bylo uspořit. Její úspěch však bude záviset na ceně. Větší fabii s pěticí dveří lze pořídit už od 194 900 korun, nejlevnějšího konkurenta, Renault Twingo pak za 157 900 Kč. A cena? Blesk jí ví jako první! Automobilka ji totiž prozradila až dnes dopoledne. Škoda Citigo se začne prodávat za 179 900 Kč! Je to cena, za kterou stojí o citigo přemýšlet. Čas máte, prodej začně na konci listopadu.

Srovnání rozměrů

Fabia Citigo
Délka 4m 3,56 m
Šířka 1,64 m 1,65 m
Výška 1,49 m 1,48 m

 

Technické údaje Škoda Citigo

Motor: benzinový tříválec 1.0 MPI

Výkon: 44 a 55 kW

Zrychlení 0-100 km/h: 14,4 /13,2 sekund

Spotřeba: 4,5/4,7 litrů na 100 km

Maximální rychlost: 160/171 km/h

Velikost kufru: 251 litrů

Připraveno ve spolupráci s časopisem Svět motorů. V jeho aktuálním čísle čtěte: Řešení přestupku trvá i rok! Víme, jak se bránit zlovůli úřadů.