Práci nám usnadnili experti z německého autoklubu ADAC a českého sdružení spotřebitelů dTest, kteří gumy pro rok 2011 testovali. Většinou se ukázalo, že pro spolehlivou zimní pneumatiku musíte zalovit v peněžence hlouběji. Zdaleka ale neplatí, že nejdražší guma je nutně nejlepší. Jako nejvýhodnější volba pro větší vozy typu Škoda Octavia a Toyota Auris se při porovnání testů a ceny ukázaly pneumatiky značek Continental, Michelin a Dunlop.

Continental a Semperit bodovaly i pro menší vozy, jako je Fiat 500 nebo Peugeot 206, mezi nejlepšími uspěl i Michelin a Goodyear. Dobrá zimní pneumatika musí podle německého autoklubu ADAC bravurně jezdit po ledu i po suché silnici, za mokra i na sněhu. Ideálně by se měla málo opotřebovat a neměla by mít vliv na spotřebu vozu. Podle Blesku by měla splňovat ještě jednu podmínku. Neměla by být zbytečně drahá. Absolutním vítězem srovnání je pneumatika Continental ContiWinterContact, která patří cenově zhruba doprostřed testovaných pneumatik a podala výborný výkon na sněhu, na suchu i na mokru v obou rozměrech.

Dobrá koupě jsou v obou rozměrech pneumatiky Semperit, které skončily v testech sice na třetím a pátém místě, ale prodávají se za výrazně nižší cenu než ostatní testované pneumatiky. Na druhém a čtvrtém místě skončila Goodyear Ultragrip 8, která nabízí nejlepší výsledky na mokru, má malý vliv na spotřebu i opotřebení, ale prodává se z testovaných pneumatik nejdráž. U většího rozměru skončila čtvrtá Dunlop SP Winter Sport 4D, která je sice výborná na mokru, suchu, ledu i sněhu, ale patří k dražším, je hlučnější a rychleji se opotřebovává.

Tabulka cen pneumatik ZDE:

Musí držet na suchu i mokru

U zimních pneumatik se používá měkčí běhounová směs, která poskytuje přilnavost v rozmanitých zimních podmínkách. Musí držet na suché silnici stejně jako na rozježděné břečce, na navátém s n ě h u , vodě i na ranním náledí. Zkrátka musí zvládat to samé co letní pneumatika a ještě mnohem víc. A je to vidět i na technologii. Kupříkladu letošní novinka Goodyear Ultragrip 8, která se vyvíjí již přes 40 let, proto využívá speciální patentované lamely s trojrozměrným zámkem, které do sebe zapadají podobně jako papírové obaly na vajíčka. Lamely se díky tomu v jednom směru pohybují úplně volně, zatímco v ostatních směrech se chovají jako neporušený kus gumy. Díky tomu pneumatika zabírá na sněhu a břečce a zároveň drží směr třeba v zatáčkách na suché vozovce nebo při brzdění.

Přezouváme kvůli zákonu

Zákon o provozu na pozemních komunikacích § 40a Provoz vozidel v zimním období (1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N (osobní a nákladní vozy) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm. (2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.