Za jednu průměrnou hrubou mzdu, která aktuálně činí 23 515 Kč, bez problémů seženete ihned pojízdné auto. Odborníci z pražského bazaru Auto ESA v rámci zkušebního pokusu sehnali Fiat Bravo SX 1.6 16V z roku 1998 za 23 500 Kč.

Jistě, bez silničních lišejů se fiat nemohl obejít, ale to není to nejdůležitější. Bez odmlouvání nastartoval a na jeden zátah ujel 300 km. Ve výbavě mu přitom nechybělo elektrické ovládání oken, centrální zamykání, značkové autorádio a dokonce ani klimatizace.

„Převodovka fungovala naprosto bezchybně. Motor ale volal po výměně zapalovacích svíček. Na budoucího majitele také čekají nové přední tlumiče a kotouče. To je investice za zhruba 8 tisíc korun a kdo ji podnikne, bude mít na další rok vystaráno a bude jezdit s plně funkčním vozem,“ říká Martin Růžek z Auto ESA.

Ten chtěl společně s kolegy dokázat, že za jeden průměrný plat lze v autobazaru pořídit osobní vůz nižší střední třídy, jehož věk koresponduje s průměrným stářím vozového parku v Česku. Zázraky se samozřejmě nedějí a s dodatečnými investicemi by měl zodpovědný majitel počítat, ale jedno je jisté - na slušné auto má dnes už bez nadsázky každý.

Pokud budeme dál pokračovat v hrátkách s průměrným platem ve vztahu k ojetým vozům, v případě domácí značky Škoda už musí přijít ke slovu násobení. Hlavně modely fabia a octavia patří už řadu let mezi šlágry na trhu ojetin. A pokud jde navíc o verze kombi s turbodieselovým motorem, jde na bazarech o velmi žádané zboží.

„Škodovky nemají jenom tradici, ale také prostorné a dobře postavené kabiny. Velké popularitě nahrávají také snadno dostupné náhradní díly a servis,“ říká Martin Růžek z Auto ESA.

Dlouhodobé zkušenosti specializovaného bazaru Škodovky.cz, který v Praze na Černém Mostě nabízí přes 300 ojetých vozů značky Škoda, ukazují, že absolutním prodejním králem je Škoda Octavia 1.9 TDI. „Potvrzuje trend přesunu zájmu od levných fabií k octaviím. Felicie už jsou na ústupu, naopak stále více zákazníků touží po luxusním superbu,“ dodává Růžek.

Škodovky se prostě staly fenoménem českých autobazarů, protože se těší dobré pověsti, mohou se pochlubit kvalitním zpracováním, vykazují relativně nejmenší pokles hodnoty a jsou v našich podmínkách dobře servisovatelné. Na vlně popularity okřídleného šípu se dnes ovšem snaží přiživit i neseriózní prodejci a naletět je tak snadné. Odborníci varují zejména před vážně havarovanými vozy ze zahraničí a také před silně opotřebenými kusy.

Za kolik je Škoda OCtavia Combi 1.9.TDI?
cena (Kč) rok výroby kilometry
60 000 2000 175 000
100 000 2002 150 000
130 000 2004 130 000
190 000 2006 100 000
250 000 2008 80 000
320 000 2009 50 000
458 000 2010 nové (1.6. TDI¨)

 



Dobrým vodítkem pro výběr auta z druhé ruky je umístění v tabulce spolehlivosti TÜV Report. Pořadí vzniká na základě výsledků technických kontrol TÜV (obdoba českých STK). Aby bylo možné automobil do žebříčku nasadit, musí během jednoho roku přijet na kontrolu alespoň 10 tisíc kusů jednoho modelu.

Nejméně tolik je považováno za dostatečně reprezentativní vzorek. Komisaři zkoumají stav podvozku, stav výfuku a osvětlení a také funkčnost brzd.

 

STÁŘÍ 2 - 3 ROKY
MODEL POČET BEZPROBLÉMOVÝCH VOZŮ (V %)
1. Porsche 911 1,9 %
2. Mazda 2 2,4%
3. VW Golf 2,6 %
3. Ford Fusion 2,6%
3. Mazda 3 2,6%
51. Škoda Fabia 4,5%
71. Škoda Octavia 5,4%

STÁŘÍ 4 - 5 LET
POŘADÍ MODEL POČET BEZPROBLÉMOVÝCH VOZŮ (V %)
1. VW Golf 3,4
2. Toyota Corolla 3,6
3. BMW 1 3,7
4. Mazda 3 4,1
5. Renault Modus 4,6
68. Škoda Octavia 10%
75. Škoda Fabia 10,3

STÁŘÍ 6 - 7 LET
POŘÁDÍ MODEL POČET BEZPROBLÉMOVÝCH VOZŮ (V %)
1. Porsche 911 6,1%
2. Toyota RAV4 6,3%
3. Porsche Boxster 6,6%
4. Honda jazz 7,2%
5. Opel Meriva 7,3%
58. Škoda Fabia 15%
61. Škoda Octavia 15,4%