Paní Stanošková dodnes lituje, že člověka z Comfort Energy (CE) pustila dál. Necelá hodina stačila k tomu, aby s ním podepsala smlouvu. Jako bonus k ní obdržela pět kusů LED žárovek, ovšem s tím, že pokud by snad smlouvu do čtyřiceti dnů zrušila, zaplatí jejich plnou cenu – dva tisíce korun.

Téhle podmínky jsem si nevšimla, byla napsaná maličkým písmem až dole na stránce,“ říká seniorka. Nicméně po pár dnech se rozhodla, že se půjde zeptat, jak to s tou levnější elektřinou je. Seniorka je přesvědčená, že jí prodejce tvrdil, že jejich firma spolupracuje s ČEZ, a proto se vydala do jeho sídla. „To byl jeden z důvodů, proč mě přesvědčil, říkal, že s nimi vše projednávají a že budu mít elektřinu lacinější,“ vzpomíná.

Nevíme

ČEZ má své sídlo v Ostravě na Nádražní ulici. Paní Stanoškovou, která jim přinesla smlouvu s CE ukázat, ujistili, že s touto společnost nemají nic společného. „Ta paní mi dokonce řekla, že jsem naletěla,“ krčí rameny seniorka.

Po příchodu domů žárovky zabalila, přidala k nim písemné zrušení smlouvy a vše doporučeně odeslala na adresu CE. Půl roku se nic nedělo a pak začalo víc než dvouleté trápení.

Nejprve se z CE ozvali telefonicky. „Upozornili mě, že jsem od smlouvy odstoupila pozdě, že jsem zmeškala i lhůtu k vrácení žárovek. Že jsou tedy už moje a musím za ně zaplatit dva tisíce,“ vysvětluje paní Stanošková s tím, že ono »promeškání « netrvalo ani týden. „Jenomže dokázat to nemůžu. Já už ty smlouvy, když se půl roku neozvali, vyhodila. A vyhodila jsem i stvrzenku na sto dvacet korun poštovného, co jsem ten půl rok nosila v peněžence,“ krčí rameny.

Psychicky na dně

Domů jí přišlo ještě několik dopisů urgujících úhradu žárovek, nejméně jednou týdně jí volali a nakonec jí došel »Poslední návrh na vyrovnání – řešení na míru« od Celostátního vymáhacího centra Credit Expres, kde už od ní chtěli 2900 korun.

A tak jsem se rozhodla, že požádám o pomoc Ombudsmana Blesku. Jsem psychicky na dně a už nemůžu dál,“ rozslzela se bývalá učitelka, která s dětmi ze základních škol strávila dvaačtyřicet let. „Když si představím, že jsem možná mohla učit i toho, který mě se smlouvou oklamal, je mi hodně špatně. Kam ten dnešní svět spěje,“ ptá se paní Stanošková.

Ombudsman vítězí

Poté, co Ombudsman Blesku převzal příběh paní Stanoškové a vyzpovídal mluvčí Comfort Energy, došlo v případu k zásadnímu zvratu. „I když postup paní Stanoškové nebyl v pořádku a nevrátila zboží ve lhůtě 30 dní ode dne jeho převzetí, rozhodli jsme se, s ohledem na individuální posouzení celé záležitosti a především s ohledem na věk a vrácení nepoškozeného zboží k našim rukám, ustoupit od nároku na úhradu kupní ceny LED žárovek,“ napsala Ombudsmanovi Blesku mluvčí Hana Novotná závěrem.

Mluvčí Comfort Energy Hana Novotná: Paní byla spokojená!

Skutečně váš pracovník operoval při rozhovoru s p. Stanoškovou spoluprací s ČEZ?

„Proces uzavírání smluv probíhá zpravidla pouze mezi obchodním zástupcem a zákazníkem. Každý obchodní zástupce se prezentuje svou identifi kační kartičkou výrazně označenou logem společnosti COMFORT ENERGY a logem společnosti jsou taktéž označeny všechny reklamní materiály a smluvní dokumentace. Navíc bezprostředně po uzavření smlouvy probíhá s každým zákazníkem tzv. verifikační hovor, který je monitorovaný a ve kterém se zákazníka ptáme mimo jiné i na spokojenost s postupem obchodního zástupce. Stejně tak proběhl verifi kační hovor i v tomto případě a paní Stanošková v něm vyslovila spokojenost s postupem obchodníka a stejně tak potvrdila souhlas s uzavřením smlouvy a změnou dodavatele. Domníváme se tedy, že zákaznice nemohla být a nebyla uvedena v omyl.

Jakou skutečnou hodnotu mají ony tři žárovky »darované« paní Stanoškové?

„Stanovení kupní ceny LED žárovek je součástí know-how. Kupní cena byla stanovená na základě vícero faktorů, nejen velkoobchodní ceny zboží, ale také s přihlédnutím na administrativu a jiné činnosti a poplatky, které v souvislosti s prodejem zboží naí společnosti vznikají.“

Podomním prodejcům nevěřte

Pokud se rozhodnete podomního prodejce pustit přes svůj práh, měli byste jako první zkontrolovat jeho totožnost.

Ombudsman Blesku Lukáš Zelený z dTestu píše: „Podomní prodejci nabízející uzavření smlouvy o dodávkách energií jsou pověstní nejen agresivním jednáním, ale i tím, že mnohdy uvádějí lživé informace. Váš dodavatel s vámi nikdy nebude komunikovat tak, že by za vámi posílal své zaměstnance.

Častou záminkou podomních prodejců je návštěva za účelem kontroly vyúčtování. Jakmile ho mají předloženo, spočítají úsporu, které dosáhnete, pokud s nimi uzavřete novou smlouvu na dodávky energií. „Rozhodně smlouvu, ale ani žádné jiné dokumenty na místě podomnímu prodejci nepodepisujte. Z dokumentu, o kterém prodejce tvrdil, že se jedná o potvrzení jeho návštěvy a seznámení se s nabídkou, se totiž může později vyklubat smlouva,“ varuje ombudsman Zelený. Dokumenty je třeba vždy v klidu prostudovat až po odchodu prodejce a teprve pak mu dát případně vědět, že smlouvu chcete uzavřít. „Pokud ale novou smlouvu o dodávkách elektřiny či plynu přeci jen podepíšete a později zjistíte, že je nevýhodná, můžete od ní ve lhůtě 14 dnů odstoupit nebo ji vypovědět do 15 dnů od zahájení dodávek,“ připomíná Lukáš Zelený.

pouták ombudsman
pouták ombudsman
Autor: blesk

VAROVÁNÍ

Neposílejte originály! Vážení čtenáři, do rubriky Ombudsman Blesku posílejte výhradně kopie dokumentů a fotografií. Dopisy není nutné posílat doporučeně, ale redakce je nevrací. Pokud si příběh Ombudsman Blesku nevybere, je okamžitě skartován!

Fotogalerie
5 fotografií

Video: „Montážníci mi zpackali okna,“ nadává paní Dvořáková. Firma to odmítá

Video
délka: 02:07
1080p 720p 480p 360p 240p

„Montážníci mi zpackali okna,“ nadává paní Dvořáková. Firma to odmítá Blesk TV