Záhada kočičinců je o to podivnější, že jedinou kočku, která si do recepce pravidelně chodila pro krmení, před půl rokem přejelo na dvoře auto. Josef Kotva (65), který na aféru s trusem doplatil, za puchem v recepci spatřuje snahu některých kolegů zbavit se ho.

Pan Kotva pracoval v agentuře téměř dva roky bez připomínek. Sám je ale měl, a celou řadu. „Já nesnáším, když někdo nedělá to, co má. Když ve službě spí, nedodržuje rozpis obchůzek a podobně,“ říká bývalý skladník ve Škodě Mladá Boleslav.

A tak neváhal a prohřešky kolegů hlásil a požadoval jejich zanesení do služebního deníku. „Zbytečně, vedoucí směnařka mi to vždycky rozmluvila. Zvlášť když se vše týkalo jednoho kolegy, se kterým si velmi rozuměla,“ říká Josef Kotva.

V noci na 23. října sloužil Josef Kotva v recepci u kamerového systému. Další pracovník měl na starosti prosklenou vrátnici u vjezdu do objektu. Pana Kotvu střídal v 05:30 hod. kolega. Právě ten, který měl s vedoucí směnařkou dobré vztahy.

Ten panu Kotvovi zavolal asi po půl hodině. „Cos to tady prováděl? Všude kolem je rozházený kočičí trus a příšerně to tady smrdí. Hned se vrať a ukliď po sobě,“ požadoval. Josef Kotva odmítl s tím, že když odcházel z recepce, bylo vše v pořádku. Kolega vše ohlásil a začal kolotoč. 

Kupodivu všichni z vyšších kruhů agentury věřili zaměstnanci, který kočičince objevil. Josef Kotva nebyl zařazen do dalšího rozpisu služeb a manažer agentury mu nabídl přeřazení na jiné, hůře placené místo. „To jsem odmítl, nic jsem přece neprovedl. A v listopadu jsem odešel sám,“ vzpomíná pan Kotva.

Na jeho místo ihned nastoupil jiný člověk, který podle něj už měl s předstihem nafasovaný pracovní oděv i boty. Pár týdnů poté z agentury odešel další člověk, Václav Macháček (65). „Ty vztahy tam se už nedaly vydržet, s poctivou prací to nemělo nic společného,“ tvrdí dnes.

Oba si opakovaně doporučenými dopisy agentuře stěžovali. Nikdo se neozval, neodpověděl. „V nás ta nespravedlnost prostě pořád sedí, takhle se s lidmi zacházet nesmí,“ shodují se oba a ombudsmana Blesku žádají o radu, co měli v oné inkriminované době udělat. Mimochodem – dodnes není jasné, odkud se kočičí trus v recepci vzal. Už se tam neobjevil…

Agentura zvolila mlčení

Blesk oslovil bezpečnostní agenturu Centr Group a.s. a požádal ji o vyjádření. Přestože bylo manažerem ing. Šípkem opakovaně přislíbeno, nestalo se tak.

Šikanu nahrávejte, foťte, dokumentujte

V daném případě měl zaměstnavatel skutek (tj. použití kočičího trusu) panu Kotvovi přesvědčivě prokázat, soudí ombudsman Blesku Radim Obert. „Podle všeho k tomu nedošlo, a navíc – pokud pan Kotva nepracoval z důvodu, že nebyl zařazen do dalších směn, jednalo by se o tzv. překážky v práci na straně zaměstnavatele,“ je přesvědčen ombudsman Obert.

Pan Kotva by pak měl právo na náhradu mzdy ve výši svého průměrného výdělku za celou dobu, kdy nepracoval. V příslušné době se pan Kotva mohl obrátit na inspektorát práce, aby situaci prošetřil. Protože pracovní poměr ukončil sám výpovědí, na jeho situaci se již nic nezmění.

Obětem šikany na pracovišti lze doporučit, aby si o daném jednání zajistily důkazy. „Pokud je nelze získat jiným způsobem (listinnými důkazy, e-mailovou komunikací či svědeckými výpověďmi), může si šikanovaný zaměstnanec např. slovní útoky nahrát, a to i bez vědomí nahrávaných osob,“ radí ombudsman Blesku Radim Obert.

VIDEO: Za chyby úředníků můžete žádat odškodnění. Ombudsmanka Šabatová radí, jak na to.

Video
délka: 01:38
720p 360p

Za chyby úředníků můžete žádat odškodnění. Ombudsmanka Šabatová radí, jak na to David Budai, Blesk Zprávy

Fotogalerie
5 fotografií