„Počítala jsem s touhle částkou, kterou mi předem oznámil. Samotná oprava trvala asi 20 minut,“ vypráví žena. Technik Bedřich Fiala si ale prý následně řekl o 12 500 korun.

„Tolik peněz jsem u sebe neměla, a tak odjel s tím, že mu to doplatím další den,“ říká Irena z Kouřimi. Ta si na internetu mezitím zjistila, že cena za ovládací desku ke kotli značky Dakon vyjde v servisech maximálně na 5600 korun. Nehrály jí i další věci.

„Nedal mi záruční list od náhradního dílu, takže ani nevím, zda byl nový. Ten starý díl si totiž odvezl s sebou. Nedostala jsem od něj ani fakturu, ani příjmový doklad. Když jsem se proti tomu ohradila, řekl mi, že záruku mám u něj,“ vypráví rozhořčeně žena.

Ta nyní nemá žádný důkaz o tom, že za opravu kotle zaplatila 9000 korun. „Když panu Fialovi volal manžel, nejdřív tvrdil, že mě nezná a že u nás nebyl, poté si vymyslel, že jsem mu zbylou částku 3500 korun chtěla zaplatit v naturáliích, prostřednictvím erotických služeb. To už je vrchol,“ řekla reportérům paní Barabášová.

Ta šla vše ohlásit na živnostenský úřad do Kolína. Tam jí prý sdělili, že na práci technika Fialy je podáno více stížností, s vystavením faktur se prý běžně neobtěžuje. „Jenže úředníci s tím nemůžou údajně nic dělat. Maximálně si ho pozvou, aby jim podal vysvětlení, hrozí mu pokuta nejvýše 5000 korun. To si ale vydělá hned druhý den okrádáním dalších lidí,“ zlobí se žena.

Na Ombudsmana Blesku se obrátila, aby upozornila jednak na praktiky nepoctivého řemeslníka, jednak aby zjistila, zda má nějaké šance, jak dostat zpět své peníze.

Paní Ireně chybí důkazy

„Spotřebitelka je bohužel v důkazní nouzi. Nemá k dispozici důkaz o původně sjednané ceně, dokonce ani o provedení opravy a jejím rozsahu. Co se týče ceny, platí, že na jaké částce se obě strany dohodnou, tak taková platí, a zvláště, byla-li už zaplacena. Pokud by cena přesahovala obvyklou cenu více než o polovinu a řemeslník by si toho byl dobře vědom, mohla by se spotřebitelka domáhat zrušení smlouvy. Bez důkazů to však nepůjde,“ říká právník z dTestu.

Pokud se chcete spolehnout na kvalitně odvedenou práci a poctivý přístup podnikatele, měli byste je vybírat pouze na základě doporučení svých známých. Ale i v takovém případě je třeba se mít na pozoru! „Výhodnou pozici má spotřebitel do doby zaplacení a řemeslník si je toho dobře vědom. Proto lze doporučit všechny nutné doklady a informace v písemné formě vyžadovat do okamžiku předání peněz. Bez vystavení dokladu o provedené práci a ceně za ní, včetně ceny dodaných dílů, by spotřebitel neměl dát peníze z ruky,“ radí Zelený.

Dalším posílením postavení spotřebitele při provádění opravy u něho doma je mít u sebe někoho z rodiny či známých, kdo může dosvědčit vše, co bylo řečeno a není nikde zaznamenáno. Snáze se tak v případném sporu prokáže, že řemeslník odmítal vydat doklad a třeba i nutil spotřebitele k zaplacení vyšší částky, než bylo dohodnuto.

Opravář se musí držet stanovené ceny

Zákon ukládá podnikatelům, kteří neprovedou objednanou službu (i opravu) na počkání, vystavit potvrzení, kde mimo jiné musí být uveden i odhad ceny služby.

Pokud si spotřebitel dohodl s řemeslníkem cenu této opravy, jsou oba touto částkou vázáni, ledaže by šlo o pouhý odhad.Odhadovanou cenu je možné překročit maximálně o 10 až 20 %, aniž by byl nutný souhlas spotřebitele.

Vyjde-li najevo, že oprava bude náročnější, a tak i nákladnější, musí si řemeslník pokračování v opravě nechat odsouhlasit, jinak nemá nárok na zaplacení těchto nových nákladů.

Jestliže po provedení opravy řemeslník vyrukuje s požadavkem na mnohem vyšší částku, spotřebitel nemá povinnost rozdíl hradit.

Řemeslník: Záruční list dám, až paní zaplatí

Blesk volal i technikovi přes plynové kotle, panu Bedřichu Fialovi. Ten tvrdil, že bylo potřeba vyměnit více dílů včetně čidla, a tak se cena navýšila. „Záruční list paní nepotřebuje, záruku má u mě. Dal bych jí ho jedině, kdyby zaplatila celou částku, těch 12 500 korun. Ona mi ji chtěla zaplatit pomocí erotických služeb, s tím jsem nesouhlasil. Proč bych jí měl nechávat starou ovládací desku? Ta zákazníkovi nepatří. Asi na paní podám trestní oznámení pro pomluvu,“ vymlouval se řemeslník. Podle něj si naúčtoval adekvátní cenu a nevidí důvod, proč by měl vystavovat fakturu.

Vulgární servis

Otřesnou zkušenost se servisem přes plynové kotle má i fotograf Blesku Alexandr Malachovsky s manželkou. Začátkem roku se kvůli stále klesajícímu tlaku na kotli Dakon BEA obrátil na firmu Lukáš Krabec. Servisní technik prý prohlásil, že jde o poruchu, jejíž oprava se nevyplatí, a doporučil nákup nového kotle.

Technik zřejmě doufal, že si manželé zakoupí nový kotel přímo od něj, ti se ale rozhodli pro jiného dodavatele. Na to konto jim v e-mailové schránce přistál vulgární dopis. Pan Krabec ze servisu napsal, že doufá, že se jim nový kotel brzy po***e.

Fotogalerie
4 fotografie