Manželé Klukáčkovi si chtěli splnit sen a prožít dva týdny na Maledivách. Loni v srpnu si přes cestovní agenturu vybrali zájezd a zaplatili zálohu 90 tisíc korun. „Cestovka nám doporučila sjednat si pojištění na storno zájezdu pro případ, že bychom nemohli odletět. Tak jsme to udělali,“ svěřila se Blesku Hana Klukáčková.

Na zdravotní stav manželů se jich prý nikdo neptal, pojišťovna jim jen dala podepsat Všeobecné obchodní podmínky, podle kterých byla uzavřena smlouva o koupi zájezdu.

Dovolená v ráji měla proběhnout koncem listopadu. Pár týdnů po zaplacení zálohy si ale senior zranil při práci na zahradě záda. „V Nemocnici Na Homolce, kde ho lékař vyšetřil, mu nařídili operaci a vzhledem k rekonvalescenci lékař vyloučil účast na zájezdu,“ řekla jeho žena reportérům Blesku.

Klukáčkovi zájezd u cestovní agentury stornovali. Ta jim vrátila 7 tisíc a vypočítala, že storno poplatky činí přes 80 tisíc korun. Pak je odkázala na společnost, se kterou uzavírali cestovní pojištění, která jim měla zbytek ze zaplacené zálohy vrátit.Doložili lékařské zprávy i potvrzení o tom, že operace nebyla plánovaná, společnost jim však zaplacenou zálohu odmítla vyplatit.

„Vyžádali si od nás zpětně manželovu zdravotní dokumentaci, kde stálo, že byl už v roce 2002 operován se zády, i když v jiné oblasti páteře,“ vysvětluje paní Hana. „Věděli, že manželovi bude 70 let, a v tomto věku se dá předpokládat, že někdy nějakou operaci absolvoval.“ Manželé se snažili odvolat. Z pojišťovny jim ale přišlo zamítnutí s odůvodněním, že se pojištění nevztahuje na případy, kdy k léčbě onemocnění došlo už před začátkem pojištění.

V obchodních podmínkách přitom uvádí, že se výluka plnění nevztahuje na případy chronického onemocnění, pokud je stav pacienta stabilizovaný. Od června prý pojišťovna se svými klienty nekomunikuje. Ti jen doufají, že své peníze ještě uvidí.

„Snad už nebude po promlčecí době a budeme se moci nějak bránit. Doufáme, že nám Ombudsman Blesku pomůže,“ povzdechla si paní Hana.

Pojišťovna kličkuje! Zálohu by měla vrátit

„Pojišťovna se sice odvolává na výluku dle svých pojistných podmínek, ale domnívám se, že nejsou naplněny předpoklady, aby pojišťovna neposkytla plnění,“ myslí si právník z Vaše nároky.cz. Důvody stanovení výluky z pojištění se prý sjednávají, aby nedocházelo k jejich zneužití (např. účelové sjednání, pokud v době uzavření pojištění už existují nějaké zdravotní problémy).

To prý však rozhodně nemůže být tento případ! „Operace, kterou pan Klukáček podstoupil, proběhla již v roce 2002, a nemohly tak být dány žádné negativní projevy v době sjednání pojištění. Zájezd manželé nemohli absolvovat kvůli nutnosti operace, kterou si vyžádalo náhlé zranění, a to až po uzavření pojištění,“ vyjádřil se Mgr. Petr Novák.

Na společnost podejte žalobu

Případ je z pohledu právníka zcela jasný: Proč by si měl pan Klukáček platit zájezd, když by věděl, že na něj nepojede a bude muset hradit storno poplatek? Tímto argumentem, který může později zaznít u soudu, by měl být prý jasně popřen účel výluky z pojištění.

Protože pojišťovna odmítla uhradit vyčíslené storno poplatky dobrovolně, nezbude manželům Klukáčkovým nic jiného, než věc řešit soudně. „Doporučuji podat žalobu na zaplacení storno poplatku, který si cestovní kancelář strhla, ale měl být hrazen právě z pojištění,“ řekl Novák.

Fotogalerie
5 fotografií