Ivo Šálek (60), jeho manželka Hana (54) s dcerou Hanou (34) a její dcerkou Dominikou (8) měli svoji dovolenou rozdělenou na dvě týdenní části. Zatímco prvních sedm dnů bylo bezproblémových, druhá část dovolené byla spíš hororem.

„Přejeli jsme do apartmánového domu Belvedere a nechtěli věřit svým očím,“ vzpomíná pan Šálek. Kolem mnohaposchoďového paneláku se to rojilo lidmi, kteří turisty vůbec nepřipomínali. „Paní v recepci, která nám vydala ložní prádlo a klíče od apartmánu, řekla, že to jsou uprchlíci. Migranti z Afriky, hlavně z Etiopie, Somálska a Libye. Prý jejich ubytování v levém křídle Belvederu nařídila italská vláda a nejde s tím nic dělat,“ ještě dnes krčí rameny paní Hana a její dcera, rovněž Hana, ji doplňuje: „My s mámou jsme blondýnky, a tak nám místní lidé poradili, abychom se za každou cenu vyvarovaly očního kontaktu s migranty. Většinou to byli mladí muži a považovali by to prý za výzvu k seznámení.“

Takže se obě ženy týden hlídaly, aby náhodou nepohlédly směrem k uprchlíkům. „Byl to týden strachu a nikdo z nás nechápe, jak je možné, že cestovní kancelář nás o těchto sousedech neinformovala. Ale jsme o zkušenost bohatší,“ shrnula své dojmy paní Hana.

Migranti podle slov Hany a Iva dopoledne prospali, odpoledne a večer opékali na ohních u Belvederu maso a po setmění se přestěhovali na balkony, kde se hlučně bavili. „Alespoň jednou denně se mezi sebou porvali a někdy to bylo i víc než deset chlapů proti sobě. Bylo o strach vytáhnout z apartmánu paty,“ svěřil se pan Šálek. „Pak se usmiřovali, a to byl řev jen o málo slabší, než když se rvali. Náš balkon s tím jejich sousedil, a tak jsme se vůbec nevyspali.“ Když odjížděli domů, rozhodli se ještě cestou kontaktovat ombudsmana Blesku. Netuší, u koho a jak reklamovat zájezd, pokud ho zaplatili u CK Invia, která ale není pořadatelem zájezdu. Je jím CK Apulia In?

Vyjádření mediálního zástupce CK Invia Michala Tůmy: Neregistrujeme stížnosti

„Cestovní agentura Invia není pořadatelem zájezdu, tedy není v kontaktu s hotelem, ale prodej zprostředkovává pro cestovní kancelář Apulia In. Dotázali jsme se jí, zda mají od klientů nějaké stížnosti a jaká je situace v hotelu. Z doby pobytu klientů nemá tato CK žádné informace o jejich nespokojenosti, neregistruje žádný telefonický hovor ohledně stížnosti z pobytu v Belvedere. Ani na Invii se nikdo neobrátil, neexistuje reklamace. Podle sdělení CK Apulia In byli klienti, jejichž pobyt hradí italský stát, ubytováni nikoliv přímo v rezidenci Belvedere, ale ve vedlejší budově. Invia nenabízí ubytování v objektech, kde s turisty bydlí migranti. Zároveň pokud nemáme negativní zpětnou vazbu, není důvod hotel z nabídky vyřadit.“

Nikola Dimitrovová, majitelka CK Apulia In: S migranty je třeba počítat

„Klient byl ubytován v rezidenci, v jejíž zcela oddělené části bylo ubytováno momentálně i několik imigrantů do zemí EU, a to na základě aktuálního rozhodnutí italských úřadů, na které CK nemá žádný vliv. Naše CK splnila veškeré závazky vyplývající ze smluvního vztahu mezi CK a klientem. Domníváme se, že při současné evropské situaci je třeba předpokládat přítomnost imigrantů v různých zemích EU včetně Itálie. Stejně tak se domníváme, že tento fakt je v současné době dostatečně medializován a veškeré evropské populaci známý. Míra této informovanosti a rozhodnutí je ovšem odpovědností každého Evropana, ne CK, která zprostředkovává balíček cestovních služeb. Navíc dle zákona o ochraně osobních údajů nemají pořádající CK právo na informaci o další klientele ubytovacího zařízení.“

Rada Mgr. Petra Nováka: S reklamací uspějete těžko

„Vady zájezdu lze reklamovat u jeho pořadatele,“ vysvětlil ombudsman Blesku Petr Novák z právní kanceláře Vaše nároky.cz. Podle jeho slov je to ten, „…kdo nabízí zájezd veřejnosti nebo skupině osob podnikatelským způsobem, a to i prostřednictvím třetí osoby.“ Primárně je v tomto případě nutné obracet se na CK Apulia In. Ovšem podle Ustanovení o zájezdu, § 2537, je ten, kdo zprostředkuje nebo zařídí jednotlivé služby cestovního ruchu, rovněž považován za pořadatele. Petr Novák připomíná: „Je to tehdy, vyvolá-li na základě zvláštních okolností u třetích osob představu, že služby cestovního ruchu poskytuje jako zájezd na vlastní odpovědnost.“ Dle ustáleného názoru, který zastává např. i Asociace Sdružení obrany spotřebitelů, se za takovouto osobu považuje i Invia. Za vady zájezdu se pak považují pouze takové skutečnosti, které odporují uzavřené smlouvě, tzn. klienti by nedostali odpovídající jídlo, apartmán, popř. by byli nuceni se dopravovat na pláž jinam, než bylo slíbeno, atd. „Lze samozřejmě požadovat slevu z kupní ceny zájezdu kvůli zkažené dovolené, ale podle mého názoru je naděje na úspěch takovéto žádosti minimální,“ uzavřel Ombudsman Blesku Petr Novák.

VIDEO: „Montážníci mi zpackali okna,“ nadává paní Dvořáková. Firma to odmítá

Video
délka: 02:07

„Montážníci mi zpackali okna,“ nadává paní Dvořáková. Firma to odmítá Blesk TV

Více případů Ombudsmana Blesku naleznete: ZDE!

Fotogalerie
4 fotografie