Paní Jana s manželem koupili starší dům, začali s rekonstrukcí a přemýšleli nad vytápěním. Rozhodli se pro peletová kamna s vodním výměníkem. „Udělali jsme si průzkum na internetu a zvolili firmu, která na nás dělala dojem, že mají dost zkušeností. Majitel působil seriózně,“ říká paní Jana.

Objednala kamna a celý teplovodní systém včetně radiátorů. Smlouvu na 150 tisíc měla s majitelem ústně, zálohu 130 tisíc zaplatila na místě. Po instalaci začaly potíže.

Kamna nejprve špatně topila, Jana se tedy obrátila na prodejce kamen s dotazem, zda má dostačující komín. Byla odkázána na místní kominickou firmu. Kominíci potvrdili, že je komín nevhodný.

„Už jsme měli pod podlahou v bytě rozvedené všechny trubky, takže jsme museli zaplatit dalších 30 tisíc za nový komín,“ říká Jana. Situace se nelepšila.

„Majitel firmy mi radil jen po telefonu, co mám kontrolovat, jakou barvu má mít plamen atd., ale tohle není přeci práce pro laika,“ míní Jana. Časem zjistili, že kamna kapacitně nestačí a že byl projekt koncipován na cihlový dům, přestože Jana bydlí v betonovém.

Jana chtěla mít topení i v koupelně a na toaletě. „Na chodbě jsme zatím docílili nejvyšší teplotu 12 °C a v koupelně 14 °C,“ říká Jana. V zimě v domě chodili v teplých vaťácích. Ventily tekly, v bytě bylo vlhko a zima.

Nakonec zjistili, že voda teče v ložnici pod podlahou. Nová podlaha se musela vytrhat a potrubí opravit. Ani v současné době topení netopí dostatečně. Paní Jana si nechala vypracovat odborný posudek a topení reklamovala.

Majitel firmy ale trvá na doplacení. „U peletových kamen jsem nic horšího zatím neviděl,“ říká kominík Boris Čičman. V závěru revize zhodnotil, že kamna budou vyhovující až po odstranění nedostatků.

Majitel firmy: Vše snad vyřeší právníci

„Osobně mne velmi mrzí, že se celá záležitost vyvíjí tímto směrem,“ míní prodejce kamen Radek Janů, majitel společnosti Centrum vytápění.cz. „Je však několik příčin a důvodů, proč jsme se do této situace posunuli. V současnosti převzal případ náš právní zástupce, který komunikuje s právničkou klientky,“ dodává Janů.

Dejte to k soudu!

„Správné je kamna reklamovat ihned a zvolit si, jaké právo z vadného plnění budete požadovat – odstranění vady dodáním nových kamen, slevu, opravu, odstoupení od smlouvy,“ říká právník Novák.

„Pokud se rozhodnete uplatnit práva z vadného plnění u soudu i po uplynutí lhůty 24 měsíců, soud přihlédne k opožděnému uplatnění práva pouze jako k námitce prodejce. Samozřejmě bylo by lepší, pokud by paní Jana s prodejcem uzavřela kupní smlouvu písemně a disponovala doklady o platbách.

Bude muset za účelem uplatnění práv z vadného plnění prokázat existenci kupní smlouvy (i ústní) a rozporu s kupní smlouvou (tedy existenci vady).“ To, že paní Jana kamna již reklamovala, hraje dle právníka Nováka v její prospěch.

To, že disponuje znaleckým posudkem, by jí mělo při reklamaci postačit. Pokud prodejce i tak odmítá reklamaci uznat, je možné se obrátit na soud. „Ovšem lhůta pro uplatnění těchto práv je 24 měsíců od převzetí zboží,“ upozorňuje právník.

Fotogalerie
4 fotografie