Bývalý řidič náklaďáku celý život sekal dřevo ručně, s přibývajícím věkem si chtěl usnadnit práci a koupil si štípačku dřeva za 6500 korun. „Tu samou má můj známý a je s ní spokojen,“ říká řidič v důchodu.

K sekačce přikoupil i stojan, který byl zrovna ve slevě, původní cena byla 1500 korun. „Práci se dřevem mám rád, těšil jsem se, až štípačku vyzkouším,“ říká důchodce.

Rozštípl dva špalky a najednou nic, štípačka přestala fungovat. Zklamaně volal do obchodu, tam mu poradili, ať štípačku odveze do servisu, aby zjistili, co s ní je.

Po třech týdnech si vyzvedl opravený stroj. Na doklad o opravě nenapsal technik žádné podrobnější informace, co a proč musel opravit. S opravenou štípačkou tentokrát pracoval 2 hodiny, potom klesl tlak a štípačka přestala štípat.

Pan Josef odvezl nefunkční stroj opět do servisu. „Technik řekl, že asi teče olej,“ říká Josef. Po několika týdnech štípačku vyzvedl, a když přijel domů, hned chtěl vyzkoušet, jestli je opravdu dobře opravená.

Bohužel se po naštípání několika špalků dřeva opakovalo to, co již Josef dobře znal, klesl tlak oleje a štípačka přestala pracovat. Odvezl tedy nástroj do servisu již potřetí.

„Najezdil jsem spoustu kilometrů úplně zbytečně, vždy odvezu štípačku do opravny, vrátím se domů a po pár dnech zase jedu do Olomouce a zase zpět domů. Kdo mi proplatí najeté kilometry?“ ptá se Josef.

Po celou dobu, co má štípačku, musí stejně štípat dřevo, na vytopení celého rodinného domu, ručně. Štípačka mu jen přidělává starosti a obírá ho o čas.

„Nyní je štípačka opět opravená a ze servisu volali, ať si ji přijedu vyzvednout,“ říká Josef. Jako důvod závady tentokrát konstatovali, že štípačka byla nevhodně používána a že se na ní štípalo přeschlé dřevo.

Pan Josef si už štípačku vyzvednout nechce. Prodejce tvrdí, že se nejedná o stále stejnou závadu. Josef už nemá sílu řešit problémy s reklamacemi, je zklamaný a chce své peníze zpět.

Rád by vrátil i stojan, který se hodí jen k této štípačce a který ani neměl šanci použít, když štípačka byla stále v opravně.

„Jsem důchodce a nemám na rozhazování, kontaktoval jsem Ombudsmana Blesku a jeho tým právníků, abych se zeptal, jak mám dále postupovat,“ říká Josef.

Znalecký posudek rozhodne

V případě, že štípačka byla vadná již v době její koupě, může se pan Knoll domáhat svých práv reklamací. Reklamace se zpravidla vyřizuje opravou věci. Pokud se jedná o 3krát stejnou vadu, zákazník může od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz.

Důležité je, aby byla štípačka užívaná výhradně dle pokynů v návodu na použití, kde je přesně určeno, jak velké špalky lze předmětnou štípačkou štípat.

Prodejce odpovědnost za vady odmítá, bylo by tedy vhodné, aby si pan Knoll nechal vypracovat znalecký posudek, který by prokázal, že na štípačce byla závada již v době koupě a nevznikla nesprávným užíváním.

„V případě, že znalecký posudek bude ve prospěch pana Knolla, prodejce je povinen náklady vynaložené na zhotovení znaleckého posudku panu Knollovi nahradit. Rovněž mu budou proplaceny cestovní výdaje.

Pokud bude prokázáno, že panu Knollovi vznikl nárok na odstoupení od smlouvy, může odstoupit rovněž od kupní smlouvy, předmětem které byl stojan na štípačku, nakolik stojan již dále neslouží účelu, za kterým byl zakoupen,“ říká právník Petr Novák.

RADA: Najděte si znalce

Pokud potřebujete k reklamaci posudek, na stránkách www.evidenceznalcu.cz najdete přehled znaleckých oborů členěný podle kategorií.

  • Pokud chcete orientačně zaslat poptávku více znalcům v daném oboru, klikněte na konkrétní obor.
  • Můžete zvolit též konkrétní znalce, kterým chcete poptávku zaslat.
  • Pokud si nejste jisti, na koho se obrátit, můžete zadat nezávaznou poptávku.
  • Poptávka je zdarma.
  • Poptávka vás k ničemu nezavazuje.
  • Text poptávky není zveřejňován.
  • Poptávka je po ověření přeposlána relevantním znalcům.
  • Po prostudování vašeho problému expertem obdržíte cenovou kalkulaci za případný znalecký posudek.

Fotogalerie
3 fotografie