Traktor si koupil výpravčí v důchodu vloni 26. září. Složil čtyři tisíce zálohy a ještě týž den mu jej prodejce osobně dovezl na zahradu. Vydal ho proti doplatku 24 tisíc. „Na podzim jsem sekal minimálně, snad pětkrát, a potom přišla zima,“ říká nový majitel traktoru.

Letos začal sekat pažit na pozemku u domku zase. „Najednou se to celé rozsypalo. Diferenciál odešel, nikde jsem ho nemohl sehnat. Traktor měl svoje léta a součástky na něj už nikdo nevyrábí,“ popisuje své potíže s pojízdnou sekačkou trávy.

O radu požádal prodejce traktoru Miloslava Bureše (27) z Litomyšle. Ten mu skutečně součástku dodal. Za cenu 1250 korun. „Dobrá cena, akorát mě poté přišla výměna diferenciálu na 5 tisíc. A toto už mi prodejce nechce nahradit,“ pokračoval senior. Má totiž za to, že se vztahuje dvouletá záruka nejen na nové výrobky, ale i na použité, jakým je koupený traktor.

„Řekl mi to i pán z dTestu. Jenže prodejce nechce slyšet o náhradě ani poloviny nákladu, ani o vrácení peněz a traktoru,“ dodává. Rád by proto věděl, zda má nárok na náhradu výše zmíněných nákladů na opravu traktoru, i když jeho závada přišla až po roce po jeho zakoupení.

Rok jezdil bez poruchy

Prodejce traktoru Miloslav Bureš (27) z Litomyšle je jednáním Františka Pavelky znechucený. „Traktor jsem mu dovezl až domů. Rok jezdil bez jakékoliv závady, a najednou přijde, abych mu vrátil peníze, abych nahrazoval škodu?“ Je přesvědčen, že se k jeho stížnosti na poruchu už čelem postavil. „Když nemohl diferenciál na 20 let starý traktorek sehnat, zajistil jsem mu ho za 1250 korun. Nemůžu za to, že ho kdosi napálil, naúčtoval si za triviální montáž 5 tisíc,“ řekl Blesku.

Sám je přesvědčen, že František Pavelek kazí dobré jméno jeho firmy. „Po roce přijde, že má na traktoru závadu. To je, jako bych si koupil přes bazar auto a po 200 tisících kilometrech mi umřela spojka a já ji vyžadoval pro prodejcích,“ přirovnává Bureš. Má za to, že Františku Pavelkovi nic nedluží.

Pozor na ústní dohody!

„Neujedná-li si prodávající s kupujícím zkrácení záruční doby, pak může kupující vytýkat vady prodané věci až do dvou let od jejího převzetí,“ říká ombudsman Blesku Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest. Podle něj při nákupu z druhé ruky neodpovídá prodávající za vady, na které spotřebitele před uzavřením smlouvy výslovně upozornil, ani na ty, které odpovídají stáří a běžnému opotřebení věci.

Pokud kupující uplatní reklamaci, může ji prodejce posoudit a případně také zamítnout, považuje-li ji za neoprávněnou. Chce-li kupující rozhodnutí prodejce rozporovat, neměl by v mezičase provádět na výrobku jakékoli úpravy, neboť tím znemožňuje následné posouzení vady.

Ombudsman Zelený rovněž připomíná, že nárok na náhradu škody v tomto případě nepřipadá v úvahu, a to ze dvou důvodů. „V první řadě by odpovědnost prodejce musela být prokazatelná, což v tomto případě není. Nadto ustanovení § 1925 občanského zákoníku říká, že čeho lze dosáhnout uplatněním práva z vadného plnění (reklamace), toho se nelze domáhat z jiného právního důvodu (náhrada škody),“ uzavřel Lukáš Zelený.

VIDEO: Podvodník mu dluží 220 tisíc za ubytování dětí. Dostane peníze zpět?

Video
délka: 02:10

Podvodník mu dluží 220 tisíc za ubytování dětí. Dostane peníze zpět? Redakce Blesk TV

Fotogalerie
9 fotografií