Paní Ivana si chtěla předloni na svátky koupit adventní kalendář, a tak šla do supermarketu, kde pravidelně nakupuje. Když se pokoušela sundat čokoládovou pochoutku z horního regálu, nevšimla si utržené fólie, která čouhala z palety, vedle které stála.

Fólie se jí zachytila za nohu a než stačila důchodkyně udělat pár kroků od regálu, igelit omotaný o nohu ji strhl zpět a ona sletěla na zem. Pádem si způsobila zlomeninu kolenního kloubu. Na Ivanin výkřik zareagoval její přítel, který se s úlekem přiběhl podívat, co se stalo. Našel přítelkyni ležet na zemi s ošklivou otevřenou ranou na koleni, ze které čouhala kost.

Zraněná důchodkyně se dožadovala přivolání vedoucího a sepsání protokolu o úrazu. Manažer prodejny mezitím zavolal sanitku. „V bolestech se mi zdálo čekání na sanitku nekonečně dlouhé, i když se jednalo jen o 15 minut,“ říká paní Ivana. „Vedoucího mi zavolat nechtěli,“ stěžuje si Ivana, která si navíc všimla, že jedna z prodavaček, když přibíhala zjistit, co se děje, automatickým pohybem zahodila kus fólie, do které se paní Ivana zachytila, za regál. Poblíž naštěstí stály dvě zákaznice, které vše viděly, tak si na ně Ivana pro každý případ vzala kontakt.

Pacientku okamžitě odvezli na operační sál. Operace, kterou podstoupila, byla dlouhá a složitá. Utrpěla otevřenou a tříštivou zlomeninu kolene. Domů přijela se sádrou a v depresi z toho, co ji ještě čeká. Po týdnech hojení následovala další operace, při které lékaři vyjmuli z kolene pomocná železa. Potom přišla na řadu rehabilitace. Zdravotní problémy však přetrvávají.

Kdo to zavinil?

Ivana sepsala oznámení pro vedoucího prodejny. Ten ale o žádnou komunikaci podle Ivany nestál, a tak poslala dopis s popisem úrazu na vedení firmy. Vedení si vyžádalo svědky a fotodokumentaci. Ivana měla naštěstí kontakt na dvě svědkyně. „Obě shodně vypověděly, že opravdu šlo o volně stojící paletu s utrženou fólií,“ vypráví Ivana.

Ani zraněná důchodkyně, ani její přítel na místě nic nevyfotili. Provozovatel prodejny poslal fotografie a zprávu, kde píše, že o zákaznici bylo dobře postaráno. „Fotka neodpovídá skutečnosti, fólie je na snímku již uklizená,“ tvrdí Ivana.

Na základě dodaných materiálů se pojišťovna supermarketu rozhodla případ odložit. „Mám nárok na kompenzaci?“ ptá se Ivana. Rozhodla se proto napsat Ombudsmanovi Blesku a jeho týmu právníků, aby zjistila, zda má nárok na odškodnění za úraz, který by se podle ní nestal, kdyby byl v obchodě pořádek.

Supermarket se vyhýbá odpovědnosti

„Situace naší zákaznice z otrokovického obchodu je politováníhodná, nicméně po prošetření celého případu konstatujeme, že odpovědnost na straně obchodu vylučujeme,“ říká tisková mluvčí společnosti AHOLD Czech Republic (provozovatel supermarketů ALBERT).

Poškozené zákaznici poskytli zaměstnanci na místě potřebnou pomoc, přivolali záchrannou službu a udělali vše potřebné. „Přejeme paní S. pevné zdraví a doufáme, že zůstane naší zákaznicí. Rádi ji v našem obchodě vždy přivítáme,“ dodává tisková mluvčí Barbora Vanko.

Podle právníka Petra Nováka provozovatel supermarketu porušil své povinnosti tím, že neučinil taková opatření, aby úrazu klientky předešel. Navíc následné šetření samotné události z jeho strany bylo poměrně liknavé a jednostranné.

„V případě paní Ivany jsme podali předžalobní výzvu. Pokud se s protistranou nepodaří v rámci mimosoudního jednání domluvit, zvážíme podání žaloby,“ říká právník Petr Novák.

Aby věc dopadla ve váš prospěch, je vždy dobré mít co nejvíc důkazů o tom, jak se úraz vůbec stal. „Pořiďte si fotodokumentaci místa úrazu, ideálně tak, aby byla vidět příčina úrazu, požádejte svědky o kontaktní informace,“ radí právník.

Hypermarkety jsou pojištěny

Roztržený, ušpiněný oděv, uklouznutí na mokré podlaze či na pohozeném ovoci, ztracená taška uschovaná v informacích nebo vám zaměstnanec vozíkem najede na nohu či poškrábe auto? Máte nárok na náhradu škody! Jak na to?

Se zaměstnancem sepište formulář, škodu popište a uveďte kontakt. V případě poranění lékař vystaví bodové ohodnocení závažnosti úrazu: jeden bod má hodnotu 120 korun. Za znečištěný oděv vám musí hypermarket proplatit účet za čistírnu nebo zaplatit oblečení, pokud je zničené nenávratně.

Poškodili vám zaměstnanci stojící vůz na parkovišti? Hypermarket musí uhradit jeho opravu. Rozjeli jste se a do cesty se vám připletly nákupní košíky? V tomto případě rozhodne policie. Pokud je na vině zaměstnanec obchodu, dostanete odškodné.

Fotogalerie
8 fotografií