„Hned po bouračce jsme volali do servisu, kde odhadli cenu opravy. Protože byla nižší než 100 tisíc, nebylo nutné kontaktovat policii,“ začíná svůj příběh senior. Protože měl viník nehody uzavřené povinné ručení u společnosti Wüstenrot, kontaktoval na místě i tuto pojišťovnu. „Přijel likvidátor, sepsal s námi zápis o nehodě a nafotil si oba bourané vozy,“ řekl Blesku pan Melduška.

Vůz potom odvezl technik z autoservisu, který začal jednat s pojišťovnou Wüstenrot ohledně souhlasu s opravou. Když byl vůz opravený, senior doufal, že už je vše vyřešeno. Jenže ze servisu přišel náhle dopis, že pojišťovna viníka nehody odmítla proplatit fakturu za opravu!

„Volal jsem do Wüstenrot, kde mi řekli, že jim chybí doplňující podklady od jejich pojištěnce,“ vypráví pan Melduška. Po dalších třech měsících však přišlo šokující vyrozumění: Pojišťovna odmítla opravu uhradit. „Jako důvod uvedli, že podle soudního znalce muselo dojít k nehodě jiným způsobem,“ řekl senior.

Když prý žádal o nahlédnutí do spisu, nevyhověli mu. „Prý jde o interní záležitost. Mají mě za podvodníka, který nehodu nafingoval, a moji poslední žádost o přezkoumání zamítli,“ tvrdí senior. Ten do pojišťovny zašel osobně, ale přehazovali si ho prý jako horký brambor. „Mluvil jsem s manažerkou stížností, psal jsem dopis generálnímu řediteli i představenstvu, ale nikde jsem neuspěl,“ líčí pan Melduška.

Poté, co pojišťovna odmítla plnit pojistku, rozhodl se uhradit 56 tisíc za opravu vozu z vlastní kapsy, protože skutečný viník nehody se k tomu neměl, a navíc prý přestal komunikovat. Na Ombudsmana Blesku se senior obrátil, aby ukázal, jak vypadá bezmoc: „Má smysl platit si povinné ručení? Vím, že mi nezbývá nic jiného než soudní spor, a jsem na něj připraven! Přeci si pojišťovna nemůže jen tak napsat, že k nehodě došlo jinak, a tím to uzavřít!“

Jak se bránit?

„Jestliže se poškozený setká se zamítavým závěrem pojišťovny, může existenci a průběh dopravní nehody a její následky prokázat sám viník nebo jiní svědci (spolujezdci, kolemjedoucí, zasahující příslušníci policie),“ vysvětluje právník Petr Novák.

Protože ale v tomto případě jeli oba muži v autě sami a policisty nepřivolali, nezbude jim než se obrátit na soudního znalce, který jim vyhotoví odborný posudek. Ten může potvrdit, že k průběhu dopravní nehody a poškození vozidla skutečně došlo tak, jak tvrdí účastníci dopravní nehody.

Se znaleckým posudkem v ruce pak může pan Melduška podat žalobu k soudu. „Náhradu škody je možné požadovat i po viníkovi nehody, což je namístě v případech, kdy je tento pasivní a například nedodá pojišťovně potřebné podklady pro šetření pojistné události," vysvětluje Novák.

Podle něj by mohl mít pan Melduška šanci uspět. „Zdlouhavá komunikace a šetření pojistné události, nesdělení konkrétních důvodů a také nedoložení znaleckého posudku pojišťovnou by mohlo být soudem posuzováno z hlediska nutnosti podání žaloby poškozeným, kterému v podstatě ani jiná možnost nezbývá," říká Petr Novák z Vašenároky.cz

Podle odborníka není postup pojišťovny, která odmítne uhradit vzniklou škodu, nikterak výjimečný. „Buď se pojišťovna domnívá, že dopravní nehoda je fingovaná a vůbec k ní nedošlo, anebo k ní došlo, ale za jiných okolností, než tvrdí poškozený. Druhý závěr pojišťovny může být ten, že již například na vozidle bylo jiné dřívější poškození, které chce navíc poškozený uhradit v rámci likvidace pojistné události,“ vysvětluje právník.

Helena Dušková, tisková mluvčí Wüstenrot:

„Provedeným šetřením bylo zjištěno, že uplatňované poškození na vozidle Suzuki Jimni svým charakterem neodpovídá deklarovanému nehodovému ději. Z technického hlediska muselo být vozidlo poškozeno jiným způsobem, než bylo popsáno v předložených dokladech. Deklarovaný vzájemný střet s vozidlem Citroën Xsara z výše uvedeného hlediska nebyl prokázán. Pojišťovna si proto dala zpracovat znalecký posudek. Více nelze rozvést z důvodu mlčenlivosti.“

NOVÁ KNIHA! Na stáncích za 39 Kč

Speciální edici Ombudsman Blesku si můžete také prostřednictvím Pošlete SMS na číslo 902 11 ve tvaru: OMBUDSMAN mezera JMÉNO mezera PŘÍJMENÍ mezera ADRESA mezera MĚSTO mezera PSČ Příklad: OMBUDSMAN Jan Novak Prubezna 233 Olomouc 77900 Cena každé přijaté SMS je 39 Kč vč. DPH (zahrnuje poštovné i balné). Provozuje CZECH NEWS CENTER, a. s., infolinka 296 363 199 ve všední dny 8–16 hod., mobil@cncenter.cz, www.platmobilem.cz.

Fotogalerie
8 fotografií