Tunel vyjde Prahu zatím zhruba na 37 miliard korun. O kolik jej výměna kabelů prodraží, se ještě neví. Stejně tak není známo, kdy bude dopravní stavba otevřena.

"Již jsem poslal zhotovitelům jasné dotazy, kdo a na základě čeho položil zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu ležely tyto kabely údajně ve vodě po dobu několika měsíců. Povedeme s dodavateli jednání o tom, zda uznají svou chybu a jsou připraveni ji napravit," uvedl Dolínek.

Pokud by se Praha a ČKD nedohodly, město zvažuje, že se obrátí na soud. Tento krok by ještě předtím museli projednat a schválit radní hlavního města, uvedl Dolínek. Pokud Praha najde viníka, bude po něm chtít nahradit škodu, aby nemusela platit výměnu ze svého.

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle vyjádření Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek milionů.

Dodavatel, firma ČKD, svou vinu i nadále odmítá. "Náš postoj je pořád konzistentní a měnit jej nebudeme. ČKD Praha DIZ veškeré své dodávky řešila zcela v souladu s projektem a zadáním objednatele. Na rizika bylo upozorňováno opakovaně, což doložíme jednotlivými zápisy z kontrolních dnů včetně návrhů možných řešení, které jsme nad rámec svých povinností předkládali," sdělil ČTK mluvčí firmy Karel Samec.

Podle Pavla Kočiše, mluvčího Inženýringu dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje, projekt od začátku kladl vysoké požadavky na odolnost kabelů proti požáru, nešlo proto vyhovět požadavkům na odolnost proti vodě. "K poškození kabelu stačí 15 minut ve vodě, ale to se může projevit až po řadě měsíců. Podle našich informací dodnes neexistuje kabel, který by splňoval požární odolnost požadovanou hasiči, a současně byl voděodolný," uvedl.

Krnáčová dnes ČTK řekla, že "dodavatelé zodpovědní za tunelový komplex Blanka nás buď obelhali, nebo zkoušejí naši trpělivost". Firmy podle ní na konci loňského roku svorně slíbily, že se tunel otevře na přelomu března a dubna. Nyní je ale kvůli technickému stavu nutné termín znovu odložit. "Považuji to buď za podvod na Pražany, nebo nehorázné diletantství," uvedla primátorka.

Vyjádření Krnáčové i vinu za poškození kabelů odmítla firma Satra, hlavní projektant tunelu. "Podle našich informací jsou vypracovávány dva znalecké posudky - pro Prahu a pojišťovny. Jejich výsledek neznáme, proto nás vyjádření paní primátorky překvapilo," řekl ČTK výrobní ředitel Satry Alexandr Butovič. Podle něho firma v rámci projektu zvolila správný postup i řešení. "My si za svým řešením stojíme," dodal.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).