Jana Straková z Ústavu a rozvoje vzdělávání při Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze připomněla, že v Česku je v mezinárodním srovnání nyní vysoký podíl odborně vzdělaných lidí. "Cíl omezovat přístup mladých lidí ke vzdělání je poněkud kuriózní. Odborné vzdělání je velmi specializované a jeho absolventům chybí všeobecné vzdělání," uvedla.

Ministerstvo vedené Marcelem Chládkem (ČSSD) podle ní podléhá lobby zaměstnavatelů a představitelů odborných škol. "Je to bezprecedentní a skandální, to zacílení mi připadá nebezpečné. Zaměstnavatelé uvažují krátkodobě. Sami v soukromých rozhovorech připouštějí, že jim nezáleží na tom, co bude s těmi pracovníky, až oni třeba přesunou továrnu dále na východ," doplnila.

Obdobný postoj zastává Bohumil Kartous ze sdružení EDUin, které se dlouhodobě věnuje problematice vzdělávání. Nyní je podle něj spíše výjimkou, aby absolvent školy zůstal v tomtéž oboru dlouhodobě. Není ani jasné, jak bude vypadat společnost za několik desítek let, kdy se současní středoškoláci budou stále pohybovat na pracovním trhu. "Evidentní je, že změny se dějí, musíme na ně být připraveni. A k tomu potřebujeme všeobecné vzdělání," poznamenal.

Někdejší prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy Stanislav Štech, který je nyní členem týmu poradců premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), zdůraznil, že příprava na profesní život není jediným účelem vzdělání. To by podle něj mělo také sloužit ke kultivaci jedince, aby co největší množství lidí nebylo manipulovatelné a bylo schopno kvalifikovaně rozhodovat o svém životě. Krokům ministra školství Chládka podle něj chybí jasná koncepce. "Ministerstvo školství nejlépe charakterizuje naprostá nesystematičnost a chaotičnost," upozornil.

Stejně jako vedení resortu dnes odborníci poukázali na nerovný přístup ke vzdělání. Vzdělání dětí je teď velmi závislé na úrovni vzdělání a socioekonomickém postavení rodičů. Napravit tento stav je jedním z hlavních témat ministerské Strategie 2020.

Straková řekla, že nyní se rodičům už při nástupu dětí do základní školy doporučuje, aby školu pečlivě vybírali. "Měli bychom daleko více směřovat k tomu, aby všechny školy byly stejně dobré a nemuselo se mezi nimi vybírat," řekla. Podle Kartouse je vzdělání zásadní pro uklidnění sociálního napětí, které je patrné především v některých regionech.