S iniciativou souvisí vznik stejnojmenného dokumentu, jehož režisérem je hudebník Jonáš Lipo Červinka a v němž mimo jiné účinkují Ewa Farna a Ben Cristovao. Ten bude prezentován pedagogům a mládeži jako pomůcka pro výuku v hodinách občanské nauky či hudební výchovy. Tvůrci plánují také besedy žáků o autorských právech a o hodnotě hudby s některým z umělců ve vybraných školách, které o debatu projeví zájem.

"Pro spoustu lidí je těžké pochopit, co vlastně autorský zákon chrání. Proto vznikl tento dokument pro děti i pedagogy. Snažíme se jít cestou osobního sdělení," uvedla ředitelka tuzemské pobočky IFPI Petra Žikovská.

Například podle zpěváka a tanečníka Bena Cristovaa pochází 95 procent jeho příjmů z živého vystupování, protože si jeho hudbu lidé stahují zadarmo. Hlavním cílem projektu je proto zvýšení povědomí o hodnotě hudby a zábavnou formou omezení nelegálního stahování muziky z internetu. "Chtěl jsem pojmenovat problémy, ne někoho strašit případnými postihy za nelegální stahování," podotkl režisér dokumentu Lipo.

Pro Lukáše Rychtaříka, ředitele vydavatelství Championship Music, je tato iniciativa zásadně odlišná od předchozích podobných akcí. "Nikomu nenakazuje, jak se má chovat a co má dělat. Dokument naopak poodkrývá tajemství hudby tak, že ukazuje dobrodružství jejího vzniku a skladatele, kteří ji produkují. V druhé linii poukazuje na dostupné servisy legálního stahování a sdílení hudby," řekl ČTK.

Projekt probíhá od března letošního školního roku a bude pokračovat i v následujících letech. Edukativní dokument a spot o streamovacích službách je dostupný na stránkách www.ifpicr.cz. Zájemci se mimo jiné seznámí s možnostmi legálního stahování hudby prostřednictvím internetových obchodů Supraphonline, Spotify, Deezer nebo Google Play Music.

Digitální prodeje rostou bez ohledu na problém s nelegálním stahováním nahrávek. "Krádeže hudby pokračují dál, ale celosvětově vzniklo několik digitálních servisů, které mají tak dobrou kvalitu nahrávek, navíc spojenou s chytrými telefony a dalšími počítači, že si ji řada lidí za zajímavou cenu zaplatí," sdělil před časem šéf vydavatelské společnosti Universal Music Group pro Českou republiku Tomáš Filip.

Český trh s hudbou předloni klesl o šest procent na 280,9 milionu korun. Tržby z prodeje fyzických nosičů, které tvoří méně než třetinu této částky, se snížily v celé ČR o 16 procent, ovšem digitální prodej vzrostl o 60 procent. Ve světě je digitální prodej hudby ještě progresivnější.