Národní divadlo Brno operu uvádí s podtitulem O pannách, démonu, vraždě a milosti. Podle režiséra Jiřího Heřmana je tématem díla přechod mezi životem a smrtí, odpuštění a odevzdání se bohu. Operu tvoří čtyři části, pro které skladatel hledal inspiraci ve středověkých náboženských příbězích a podobenstvích, ale také v moravské lidové poezii.

Opera Hry o Marii je výjimečná v tom, jak velký prostor dává sboru. "Všechny čtyři části opery Martinů zhudebnil nesmírně přesvědčivě, těžko dát některému příběhu přednost, přece ale je pro mne fascinující poslední část - Sestra Pascalina, která je velkým vyvrcholením večera a kde má sbor důležitou dramatickou roli," popsal sbormistr Josef Pančík.

Pro Pančíka je nová inscenace zároveň oslavou padesátiletého působení u sboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Na Hrách o Marii shodou okolností spolupracuje se dvěma bývalými žáky - Michalem Vajdou, sbormistrem Pěveckého sboru Masarykovy univerzity, a Valerií Maťašovou, jež vede Dětský sbor Brno.

Světovou premiéru měly Hry o Marii 23. února 1935 v dnešním Mahenově divadle. Dějištěm nového nastudování je mladší a prostornější Janáčkovo divadlo. V této sezoně tam Hry o Marii zazní pouze ve třech reprízách, poprvé to bude v neděli, poté ještě 2. a 19. dubna.