Dědicové rakousko-švýcarské sběratelské rodiny Ledererových ve Vídni vznesli restituční nárok na navrácení proslulého secesního díla předloni u rakouského ministerstva kultury. Soubor obrazů o délce 34 metrů je umístěn v neméně slavné výstavní budově Vídeňská secese.

Dílo, které za 2. světové války nejdřív Ledererovým sebrali nacisté, bylo po válce rodině vráceno, ale nakonec ho sběratel Erich Lederer prodal za 750.000 dolarů, údajně pod cenou, rakouskému státu. Spor se nyní vedl o to, zda tak Lederer učinil proto, že Rakousko zakázalo vývoz cyklu, tedy pod určitým nátlakem.

Dědicové, žijící ve Švýcarsku, argumentovali tím, že podle rakouského zákona o navracení uměleckých děl z roku 2009 je možné získat v restituci umělecká díla, která byla v souvislosti s řízením podle zákona o zákazu vývozu prodána státu.

Předseda příslušné komise Clemens Jabloner dnes ale konstatoval, že mezi zákazem vývozu a prodejem díla neexistovala úzká souvislost.

Příslušný poradní sbor sice nemá vynucovací pravomoc, ale vláda se jeho doporučeními zpravidla řídí a rakouský ministr kultury Ostermayer dnes potvrdil, že "to je i tento případ". "Řekl jsem už před verdiktem, že se budu doporučení držet," prohlásil před novináři.

Beethovenův vlys patří mezi nejvýznamnější díla vídeňské secese. Klimt soubor obrazů dokončil v roce 1902 pro 14. výstavu vídeňské secese, která byla zamýšlena jako oslava skladatele. Soubor byl původně zamýšlen jen pro výstavu a namalován byl přímo na zdech pomocí lehkých barev.

"Těší nás, že vlys můžeme nadále ukazovat veřejnosti na tom místě, pro něhož byl stvořen," řekl dnes šéf výstavní síně Herwig Kempinger.