"Na Strunách podzimu budeme plně improvizovat a posluchači mohou náš koncert vnímat jako kontinuální skladbu, a nikoli sled kratších kusů, z nichž každý má předvídatelný konec," podotkl Hossein Alizadeh.

Perská klasická hudba podléhá sice pevnému tradičnímu řádu, který je pro hudebníka zavazující, zároveň je však hudební přednes založen na osobní tvořivosti a citu. Studium perské hudby je i proto velmi náročné. Sbírka zaznamenávající melodie tisícileté hudební perské tradice je od roku 2009 na seznamu kulturního dědictví lidstva UNESCO.

Alizadeh a Hadadi si podmanili posluchače v Evropě i USA. Alizadeh byl dokonce třikrát nominován na cenu Grammy.

Alizadeh hraje na setar, čtyřstrunnou loutnu s dlouhým krkem, a šestistrunný tar. Hudební vzdělání získal na teheránské univerzitě i v Berlíně při studiu kompozice a muzikologie. Začínal jako sólista a dirigent v orchestrech v Teheránu a do Evropy se poprvé dostal jako člen orchestru švýcarsko-francouzského baletního choreografa Maurice Béjarta. Je zakladatelem uznávaných souborů Aref a Hamavayan.

Hadadi je proslulý novým způsobem hraní na tombak, stěžejní bicí nástroj v perské hudbě. Alizâdehovy improvizace obohacuje o jedinečný svět nových zvuků. Od roku 1990 žije v USA, kde dvakrát po sobě získal cenu za hudební virtuozitu od nadace Durfee. Kritika ho označuje za nejlepšího íránského hráče na perkuse, který žije na Západě. Je členem souborů Zarbank a Dastan.

Letošní ročník festival Struny podzimu otevřel 6. října v historické budově pražské Státní opery koncert portugalské zpěvačky Marizy považované za královnu stylu fado. Žánrově pestrý festival nabídne ještě například koncert první dámy flamenka Estrelly Morenteové. Na závěrečné klubové noci festivalu se představí 12. listopadu v klubu Roxy mladé talenty ze zahraničí i domácí scény. Více informací je na www.strunypodzimu.cz.