Scénář Výchozího bodu vychází z faktu, že oční duhovka je jedinečným znakem každého člověka, stejně jako otisk prstu je nezaměnitelná a nepřenositelná, čehož se využívá při identifikaci třeba na letištích a v porodnicích. Ale co když je to jinak, zamyslel se autor filmu Cahill.

Ve filmu vypráví příběh molekulárního biologa, jehož tématem je studium evoluce oka. Na večírku se setká s dívkou a zamiluje se do ní. Vztah je intenzivní, ale končí tragicky. Mladý vědec se pak ponoří do práce a s kolegyní učiní objev, který zpochybní jeho víru ve vědu a změní jeho skeptický postoj vůči mystickým a spirituálním silám. Rozhodne se riskovat vědeckou reputaci a vydává se na misi, jež má mizivou naději na úspěch.

Snímek vzbudil pozornost na festivalu Sundance, odkud si Cahill odvezl cenu udělovanou filmům, jejichž tématem je věda a technologie. Pro režiséra to bylo druhé ocenění na této přehlídce - v roce 2011 si je odvezl za film Another Earth a potvrdil tak pověst nadějného tvůrce.

Představitel hlavní role Michael Pitt na karlovarském festivalu v roce 2005 uvedl film Guse Van Santa Poslední dny, dva roky předtím vytvořil hlavní roli ve filmu Bernarda Bertolucciho Snílci a objevil se v psychothrilleru M. Nighta Shyamalana Vesnice. V roce 2005 si zopakoval spolupráci s Gusem Van Santem na snímku Poslední dny. S režisérem Tomem Di Cillem pak natočil snímek Opilí slávou, který v roce 2007 zahajoval karlovarský festival. V romantickém historickém dramatu Hedvábná stezka se setkal v s Keirou Knightleyovou. Michael Haneke ho obsadil do filmu Funny Games USA.