Připomněl, že letošní program je sice bohatší než v předchozích ročnících, je ale také přípravou na příští rok, kdy bude festival součástí programu Evropského hlavního města kultury. Kromě výběru oceněných domácích inscenací i těch představení, která podle dramaturgů ukazují příští cestu českého divadla, přijedou evropské soubory. Představí se také izraelská dramatika.

Rozpočet festivalu je podle Buriana opět kolem deseti milionů korun. Přispívá především město, také pořadatelé Evropského hlavního města kultury, ministerstvo kultury i Plzeňský kraj.

Diváci stejně jako loni i letos uvidí práci polského režiséra Jana Klaty, který tentokrát přijede se souborem z německé Bochumi se svým zpracováním Hamleta. Publikum ho bude moci porovnat s inscenací Hamleta v režii Daniela Špinara a v podání herců Švandova divadla. Pořadatelé zařadili i Špinarovu dramatizaci románu Guy de Maupassanta Miláček.

Další režisér, který se letos představí v několika inscenacích, je Jiří Havelka. Festival uvede jeho Dechovku (soubor Vosto5), Poslední trik Georgese Méliese (Divadlo Drak) a Regulaci intimity (Divadlo Disk, DAMU).

Na programu je také třeba izraelská inscenace se Saddámem Husajnem a jeho dvojníky, minimalistické francouzské představení L´Effet de Serge odkazující k poetice Jacquese Tatiho nebo Mr. Beana, slovinské zpracování metaforického textu Ptačí sněm J.- C. Carrièra, jedna z nejúspěšnějších maďarských inscenací Revizor budapešťského souboru Vígszínház v režii Viktora Bodó nebo hra Elfride Jelinekové Rechnitz - Anděl zkázy v podání Slovenského národního divadla a v režii Davida Jařaba.

Program doplňují představení pod širým nebem a jako předznamenání příštího roku, kdy Plzeň bude Evropským hlavním městem kultury, bude od 5. září na hlavním náměstí kolotoč se zvířaty a dalšími mechanickými loutkami francouzského výtvarníka Francoise Delaroziéra. Petr Forman, umělecký šéf projektu plzeňského evropského města, připomíná, že do Plzně spojené s historií loutkářství a animovaného filmu se v podobě kolotoče vrací toto umění ve své vrcholné současné podobě. Podle něj je kolotoč spojením technologie, fantazie, hravosti a imaginace, což potřebují nejen děti, ale i dospělí. Provoz kolotoče doplní projekce na katedrálu sv. Bartoloměje vždy po setmění.