V představení živě vystupují také orchestr, sólisté a sbor Národního divadla. Inscenací se baletní soubor připojil k oslavám Roku české hudby 2014, tedy mezinárodního programu zaměřeného na podporu a reflexi české hudby.

Česká baletní symfonie II navazuje na stejnojmenný titul, který měl premiéru v roce 2007. Tehdejší program se skládal z choreografie slavného českého rodáka Kyliána na hudbu Janáčkovy Sinfonietty, choreografie šéfa baletu ND Petra Zusky, Tomáše Rychetského a členky baletního souboru Zuzany Šimákové. Kyliánova práce uvádí také nový komponovaný večer - diváci dnes zhlédli jeho legendární choreografii Polní mše.

"Pro pamětníky se vlastně jedná o remake, neboť mohli toto dílo již zhlédnout v letech 1992 až 1996, kdy jsme ho měli v repertoáru. Strhující dynamická choreografie je silnou výpovědí 12 mužů - vojáků. Nese v sobě hlasitý protest proti válce a zároveň tichý intimní strach, zoufalství i naději. Dílo samo i jeho poselství ani po mnoha letech nemohou ztratit svou autenticitu," říká k choreografii umělecký šéf Baletu Národního divadla Petr Zuska.

Sám je autorem prostřední části večera, v níž 12 tanečníků na jevišti vystřídá 12 tanečnic, interpretujících první větu ze Stabat Mater Antonína Dvořáka. "Lamento Panny Marie nad ukřižovaným Ježíšem, tedy nevýslovná bolest matky při ztrátě dítěte, je něčím pro muže nepoznatelným. Je to ta nejtemnější a nejcitlivější struna hluboko v duši každé ženy," komentuje svou práci Zuska.

Nejmladším z trojice choreografů je Viktor Konvalinka, jeden z nejvýraznějších sólistů baletního souboru a zároveň již etablovaný tvůrce. Jeho choreografie Guru odkazuje podle jeho slov k dnešní neklidné a uspěchané době. Ukazuje zrod i schopnosti blíže neurčeného vůdce či učitele, které zmíněná doba a jí znejistění lidé potřebují, a proto jsou ochotni je jednoduše přijímat.