Prokurista Avie Vít Šubert podle webu o prodeji zatím nic neví. "O těchto věcech se rozhoduje v Londýně," uvedl. Firma dál dodává náhradní díly a udržuje výrobní areál.

Není jisté, co nový vlastník firmy Avia Ashok Leyland Motors získal, uvedl server. Podle obchodního rejstříku má firma základní jmění přes dvě miliardy korun a účetní hodnota majetku byla v roce 2013 více než 700 milionů korun, za poslední dva roky se ale mohla hodnota majetku změnit.

Indická společnost v prohlášení pro bombajskou akciovou burzu uvedla, že prodej Avie je součástí jejího plánu restrukturalizace. Ani firma nového majitele neuvedla, pouze řekla, že podíl koupil strategický investor.

Indové Avii získali v roce 2006 za zhruba trojnásobnou částku od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu.

Sever business-standard.com upozornil, že vedení firmy Ashok se již dříve netajilo tím, že Avii koupili ze dvou důvodů. Jedním z nich bylo, že jim pomohla při prodeji v Evropě a druhým důvodem byla technologie pro výrobu kabiny, díky které mohla indická firma začít vyrábět svůj nový vůz Boss. Podle jednoho z nejmenovaných vedoucích pracovníků firmy Ashok, na kterého se server odvolává, by musela firma bez Avie vynaložit na vývoj této kabiny obrovské peníze, které díky akvizici ušetřila.

Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10.000 aut ročně, v roce 2012 vyrobila přes 1000 aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobenými dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.