"Vývoj je pozitivnější, než se předpokládalo. Přispěl k tomu celosvětový růst automobilového průmyslu. Zkracuje se doba, kdy si lidé pořizují nové vozy," řekl Hlava.

Před otevřením nové haly závod vyráběl asi 25 milionů zámkových systémů, nyní jeho produkce vzrostla na 35 milionů. Zámkové systémy z českého závodu se například montují do vozů automobilek Daimler, Volkswagen, BMW nebo Renault.

Přeloučský závod se podílí na celkových tržbách německé skupiny Kiekert zhruba 45 procenty. Desetinu produkce dodává na tuzemský trh, většina zámků však míří k evropským zákazníkům, zejména do Německa. Velký potenciál vidí koncern na trzích v USA a Číně.

"V Číně roste poptávka, dřív si auta nemohli dovolit kupovat, dnes ano. Trh v USA se rychle vzpamatoval, předčilo to naše očekávání," řekl generální ředitel.

Společnost postupně posiluje vývojové středisko. Na začátku nového tisíciletí zaměstnávalo čtyři lidi, nyní v něm pracuje 45 odborníků. Do konce roku přijme dalších pět vývojářů. Centrum navrhuje nové zámkové systémy, vyrábí prototypy a zároveň je testuje. Ve středisku mají rozpracované desítky zámků.

Zámkový systém musí vydržet 120.000 cyklů odemknutí a zamknutí, to znamená zhruba 15 let užívání. Neměl by se například poškodit při dopravní nehodě. To vše musejí vývojáři skloubit s požadavky zákazníků, kteří si přejí systém co nejlehčí a co nejméně hlučný. Nejen libozvučnost zámků testují odborníci z Kiekertu v nové akustické komoře.

"Akustika bude mít daleko větší vliv, než dosud měla. První kontakt s autem má řidič při otevření dveří, jak vnímá zvuk zámku, to mu pak dává představu o celém autě. Rezonance zvuku v karosérii se liší podle značek. Jinak zní mercedes, jinak škodovka," řekl Hlava.

V přeloučském závodě se vyrábějí zámky pro všechny třídy aut, od těch levných až po luxusní, třeba Maserati. Podnik zároveň dodává náhradní díly pro starší typy aut, například legendární Volkswagen Bus, který se v inovativních provedeních vyrábí dosud. V Německu měl přezdívku Bulli, v Česku se mu říkalo busík.

V Kiekertu pracuje aktuálně 2500 lidí, z toho 2100 pracovníků v dělnických profesích. Asi 40 procent lidí z výroby firma zaměstnává prostřednictvím agentur. Mzdy v podniku v průměru rostou o 3,5 procenta ročně.