Celková produkce kol v EU v roce 2013 klesla o 1,5 procenta na 11,36 milionu kol. Nejvíce se na výrobě podílí Itálie (23 pct.), Německo (19 pct.) a Polsko (osm pct.). Podíl ČR jsou tři procenta. Celkový objem vyrobených jízdních kol v EU se od roku 2000 snižuje. Podíl Česka ve výrobě částí kol a příslušenství dosahuje v EU pěti procent.

"Pozice evropských, a tedy i českých výrobců jízdních kol a dílů je v celosvětovém srovnání minimální. Většina výrobních kapacit tohoto průmyslového odvětví je nyní soustředěna zejména do Číny," uvedl prezident Asociace specializovaných prodejců jízdních kol Petr Kohoutek.

Většina kol vyrobených v ČR jde na export. Čeští výrobci jízdních kol v posledních letech výrazně zvyšují vývoz a hodnota bicyklů vyvezených do zahraničí v roce 2013 překonala dvě miliardy korun.

V ČR se v roce 2013 podle údajů asociace prodalo 333.000 jízdních kol, je 14. místo v EU. Vzhledem k tomu, že v ČR neexistuje relevantní statistické sledování počtu prodaných jízdních kol, jde spíše o hrubý odhad.

"Hlavním tahounem trhu byla i v roce 2013 kola typu Cross a významným lákadlem byla také horská kola s průměrem ráfku 29 palců, která ve vyšších cenových kategoriích prakticky úplně vytlačila horská kola s rozměrem 26," uvedl Kohoutek. Nový rozměr ráfku 27,5 palců se podle něj postupně etabluje na trhu.

Největším prodejcem jízdních kol v ČR zůstává společnost Universe Agency (kola Author), roste podíl slovenských značek Kellys či DEMA. Zvyšuje se také odbyt německých značek Felt, Cube či Haibike. V Česku podle Kohoutka stále přetrvává malý zájem o trekingová a městská kola. Podle údajů prodejců se nejvíce prodávají bicykly v cenové relaci osm až 15.000 korun.

"Jak výroba tak prodej jízdních kol a komponentů v ČR stále pokulhává za možnostmi. Výroba zatím nenavázala na tradice, které ČR v této oblasti má. Neustále se nedaří prosadit využití jízdního kola jako dopravního prostředku, zejména ve městech," dodal Kohoutek.