Do průzkumu Francouzsko-české obchodní komory se v listopadu a prosinci 2014 zapojily dvě stovky malých a středních podniků. Třetina z nich uvedla, že se jim nedaří nalézt vyučené zaměstnance. Čtvrtina pociťuje nedostatek absolventů středních odborných škol. Naopak polovina uvedla, že jí nechybí ani nekvalifikovaní lidé se základním vzděláním, ale ani gymnazisté a vysokoškoláci.

Čtvrtina firem nezaměstnává čerstvé absolventy. Poukazuje především na to, že jim chybí praktické znalosti. "Asi jsou učiliště a střední odborné školy stále ještě příliš teoretické," poznamenal k tomu ředitel komory. Jako nedostatkové profese jmenovali vedoucí pracovníci podniků zámečníky, svářeče, obráběče kovů, zedníky a elektrikáře. Situace se přitom podle nich v nejbližších deseti letech nezlepší.

Stát by měl podle zaměstnavatelů propagací zvýšit atraktivitu technických oborů, podporovat odborné školy formou dotací a stipendií a změnit systém školství. Ministerstvo školství klade důraz na zlepšení odborného vzdělávání v technických oborech, letošek ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy vyhlásilo Rokem technického vzdělávání. Ministr Marcel Chládek (ČSSD) chce letos dokončit změnu financování regionálního školství, která by přinesla více peněz učilištím a středním školám s obory žádanými na trhu práce.

Ředitel Francouzsko-české obchodní komory Hubata-Vacek však upozornil, že by se na zlepšení situace měly podílet i firmy. Osmdesát procent z nich uvedlo, že nemá vlastní vzdělávací programy. "Tady si myslíme, že je prostor tyto aktivity podpořit. Máme v úmyslu hledat ty, které to dělají, a zviditelnit je," poznamenal.

Představy firem se omezují na zhruba desetiletý horizont. Současní absolventi učilišť a středních škol by se přitom na trhu práce měli pohybovat minimálně 40 let. Na tak dlouhou dobu je podle Hubaty-Vacka obtížné předpovídat vývoj. Příklady ze západní Evropy však podle něj dokazují, že je potřeba průmysl podporovat. Německá ekonomika postavená na tomto sektoru se s krizí vypořádala lépe než Francie, kde dominují služby.

Ministerstvo školství vyvíjí tlak, aby se učiliště a střední odborné školy proměnily k lepší uplatnitelnosti na trhu práce. Na druhé straně stojí výhrady některých odborníků, podle nichž je v rychlém pokroku pro absolventy užitečnější všeobecné vzdělání přinášející větší flexibilitu.