Rafaj nyní potvrdil rozhodnutí svých podřízených z června loňského roku. Jeho součástí byl i zákaz lokomotivy používat. Rozhodnutí ÚOHS ale nabylo právní moci 16. prosince loňského roku a smlouva, které se týkalo, vypršela o tři dny dříve. Pokutu musí České dráhy zaplatit do dvou měsíců od nabytí právní moci rozhodnutí.

České dráhy pokutu od antimonopolního úřadu zaplatí, proti rozhodnutí ale podají správní žalobu, řekl ČTK mluvčí dopravce Radek Joklík. Správní žaloba totiž nemá odkladný účinek. Dopravce rozhodnutí úřadu dlouhodobě zpochybňuje a poukazuje na to, že při pronájmu lokomotiv postupoval podle pravidel Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) spočívající na vzájemném využívání vozidel na mezistátních spojích.

Úřad dál v dalším správním řízení posuzuje smlouvy, které České dráhy uzavřely na základě téže dohody s Österreichische Bundesbahnen - Produktion v předchozích letech. Český státní dopravce za ně dostal od ÚOHS pokutu dva miliony korun, proti ní se ale odvolal.

"Uvedená pokuta byla Českým drahám uložena za uzavírání smluv na úplatné zajištění lokomotiv Taurus v letech 2008 až 2012 (účinnost smluv cca 2009-2013). Předmětné smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení," uvedl Švanda.

Lokomotivy Taurus vozí jako jediné vlaky Railjet na mezinárodních spojích mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. České dráhy je mají pronajaté od rakouských drah. První souprava rychlovlaku Railjet vyjela loni 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Od poloviny června jezdí na lince do Rakouska.