O obě trati se České dráhy utkaly s jiným dopravcem, společností Arriva patřící do skupiny Deutsche Bahn. Na trasu mezi Plzní a Mostem Arriva posla ministerstvu nabídku opakovaně.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka není nápadný rozdíl v ceně u obou tratí způsobený přetahováním drah a Arrivy, ale skutečností, že na lince mezi Libercem a Pardubicemi stát objednal výrazně více vlaků. Zatímco mezi Plzní a Mostem mají příští rok vlaky ujet 460 tisíc kilometrů, na druhé trasy jde o více než milion kilometrů.

Výsledná cena, kterou stát na obou tratích zaplatí, je výrazně vyšší, než kolik platil dosud, uvedl server iDnes.cz. Zatímco nyní na trase Pardubice - Liberec platí 56 korun za kilometr, napřesrok drahám zaplatí 127 korun. U druhé z tratí se ceny zvýší z necelých 28 na 88 korun za kilometr.

Obě trati měly původně patřit do první skupiny tras, které bývalé vedení ministerstva dopravy plánovalo nabídnout do tendrů, v nichž by soukromé společnosti soutěžily o právo na dotovaný provoz s Českými drahami. Kvůli průtahům s tendry ale muselo provoz o rok prodloužit bez výběrového řízení. To by podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře mohlo být v případě trasy Plzeň - Most vyhlášeno do konce letošního roku.