Podle Novákové je daleko lepší variantou osvěta. "My jsme zásadně proti tomuto typu regulace, protože se domníváme, že to nevede k žádnému jinému výsledku, než omezení běžné soutěže. Daleko účinnější, a ukazuje se to u tříděného odpadu, je dlouhodobá společná kampaň, která není doprovázená sankcemi a restrikcemi," řekla Nováková.

Unijní opatření se týká tašek s tloušťkou pod 50 mikronů, tedy tenčích igelitek, tvořící většinu spotřebovávaných igelitových tašek. Členské země budou mít na výběr dva způsoby, jak snížit jejich počty. První je povinný cíl snižování - 90 sáčků na jedno použití na osobu ročně k roku 2019 a jen 40 v roce 2025. Druhou variantou je zajištění, že za ně budou muset zákazníci v obchodech k roku 2019 muset platit. Lehké plastové tašky používané při nákupech potravin přispívají ke znečišťování přírody, neboť se rozkládají dlouhá léta.

Pokud bude regulace schválena, preferují obchodníci ze zvažovaných možností zvýšení cen. "Tato varianta je administrativně nejjednodušší," dodala Nováková. Řetězce tak zvýšené náklady přenesou na zákazníka. V Česku již nyní všechny velké nákupní řetězce plastové tašky zpoplatňují.

Hypermarkety Globus vidí cestu, spíš ve vzdělávání a upozorňování na tuto problematiku. "Proto se i my našimi aktivitami snažíme zvýšit povědomí zákazníků o ekologičtějším chování, třídění a recyklaci odpadu. Už nyní je patrný stoupající počet zákazníků, kteří si nosí vlastní nákupní tašku a nabídku igelitových tašek nevyužívají," uvedla mluvčí řetězce Pavla Hobíková.

Velké obchodní řetězce v ČR tvrdí, že jejich jednorázové tašky na odnos zboží jsou biologicky rozložitelné. Silnějších plastových tašek za pět korun na několik použití, které jsou také stoprocentně rozložitelné, obchody Globus měsíčně prodají kolem 115.000. O papírové tašky, za stejnou cenu, zákazníci naopak příliš zájem nemají, prodává se jich kolem 10.000 za měsíc.

Kaufland nabízí jednoduchou tašku pro jedno použití za 1,90 Kč, vyrobena je ze 100procentně biologicky rozložitelného materiálu. Ze stejného materiálu jsou jednorázové tašky řetězce Tesco. IKEA loni prodej jednorázových papírových tašek ukončila. "Naše zákazníky se prostřednictvím pěkného designu, vzorů, pestrých barev i praktického balení nákupních tašek snažíme inspirovat, aby tašky opakovaně používali a na nákupy si brali své vlastní," uvedl mluvčí řetězce Tomáš Kubík.