Thales nabídl ŘLP vytvoření nového systému za zhruba miliardu korun. Kromě francouzské společnosti jednali dispečeři se španělskou společností Indra.

Výběr nového hlavního systému, který má leteckou dopravu nad Českem řídit minimálně do roku 2025, nebyl jednoduchý. Původní vyjednávací řízení se společnostmi Indra a Thales ŘLP loni v září zrušilo. Podle oficiálního oznámení proto, že ani jeden z uchazečů nesplnil technické podmínky. Neoficiálně se v médiích spekulovalo o možném vlivu tehdejšího ministra dopravy Zdeňka Žáka, který se před tím neúspěšně pokoušel sesadit šéfa ŘLP Jana Klase. Za toho se ostře postavily odbory a pohrozily stávkou.

Thales je výrobcem i současného řídicího systému, který tuzemští dispečeři používají. Ten přestává přes řadu vylepšení vyhovovat potřebám provozu. Systém funguje od roku 2001, kdy Českou republiku přelétlo zhruba 310.000 letadel za rok. Nyní nad Českem ročně přelétá na 700.000 letadel.

cfr mal