TPCA je nadále silně proexportní. Většina jejích aut směřuje do zemí západní a jižní Evropy, zhruba polovina do Velké Británie a Nizozemí. "Věřím, že v příštím roce nějaké vozy přidáme, závisí to ale na trhu," uvedl Hortlík. Firma pracuje na tři směny šest dní v týdnu. Kapacita závodu se tak zvýšila na 300.000 vozů ročně. Hortlík uvedl, že segment minivozů dosáhl už zřejmě svého dna. TPCA na něm v Evropě drží zhruba pětinový podíl. Hortlík dnes uvedl, že firma ještě může v závislosti na poptávce zrychlit výrobu na lince.

Podle Hortlíka roste na trhu konkurence a mezi odběrateli je tlak na nízkou cenu. Kolínská automobilka TPCA letos v květnu zahájila sériovou výrobu nové generace vozů Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Modernizace závodu pro výrobu nových modelů si vyžádala investice přes šest miliard korun a očekávaný růst výroby přinese 700 nových pracovních míst.

První generace vozů se v TPCA vyráběla od roku 2005. Nová miniauta jsou k dostání ve tří a pětidveřovém provedení a s odklápěcí střechou. Auta jsou o dva až čtyři centimetry delší než první generace, zavazadlový prostor se zvětšil zhruba o tři desítky litrů na až 196 litrů. Modely jsou podle firmy složitější a přinášejí nové technologie do výroby.

Nová generace modelů měla světovou premiéru na březnovém ženevském autosalonu. V dubnu byla v kolínské továrně ukončena výroba staré generace, následovala přestavba výrobní linky a zkušební produkce nových modelů. Automobilka pro nové modely inovovala přes 80 procent součástek, ve srovnání s předchozí generací narostl o desetinu počet modifikací dílů, které lze do modelu namontovat.

V japonsko-francouzské automobilce TPCA pracuje 3700 lidí. V Ovčárech u Kolína vyrábí mini vozy od roku 2005. Od té doby do loňska dodala na trh 2,33 milionu aut, z toho 765.862 vozů Toyotu Aygo, 799.033 Peugeot 107 a 764.289 Citroën C1.

Nošovická automobilka Hyudai chce letos stejně jako v loňském roce vyrobit kolem 300.000 aut, což je kapacita nošovického závodu. "Výrobu nemáme možnost navyšovat," uvedl dnes v Brně ředitel vnějších vztahů automobilky Petr Vaněk. Podle něj jsou rozdíly ve výrobě v jednotlivých letech dané jen odlišným počtem pracovních dní. Firma vozy exportuje zejména do Německa, Velké Británie nebo Ruska. ČR je v odbytu vozů značky na desátém místě. V minulosti závod díky odbytovým problémůn v Evropě dodával více do exotických zemí, mateřská korejská firma tam nošovickému podniku uvolnila odbytové kapacity. "Tyto exotické destinace budeme nyní opouštět," uvedl Vaněk. Firma plánuje novinky. Životní cyklus modelů je podle Vaňka čtyři až pět let.

Lukáš Folbrecht ze Škody Auto dnes v Brně zopakoval, že automobilka chce do roku 2018 zdvojnásobit produkci oproti číslům z roku 2010. Má se dostat až na 1,5 milionů vozů ročně. "Klíčovými růstovými trhy jsou Čína, velký potenciál skýtá Indie a také východní Evropa a Rusko," uvedl Folbrecht. Také Škoda modernizuje svoje modely, všechny řady chce obnovit do roku 2015.

Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna tuzemské automobilky letos vykážou rekordní produkci nejméně 1,2 milionu osobních aut, což je přes šest procent více než loni. Česko tak poroste rychleji než evropský trh. Stejným tempem nebo ještě rychleji porostou i tuzemští dodavatelé dílů. V Brně dnes Jahn uvedl, že jedním z důvodů růstu je i fakt, že tuzemské firmy spustily výrobu nových modelů, což se projeví patrně i v příštím roce dalším růstem.