GDL, který zastupuje zhruba 20.000 strojvůdců DB, v tiskovém prohlášení označil protest za varovnou stávku, pro kterou schválně vybral čas mimo dopravní špičku. "Zvoleným časem stávky bere GDL ohled na mnoho lidí, kteří se z víkendu vracejí po železnici až během prvního pracovního dne. Zároveň myslíme i na lidi dojíždějící za prací během dne," uvedl odborový svaz dnes ráno v tiskovém prohlášení k vyhlášení stávky. "Naše první stávka by měla zasáhnout především nákladní dopravu, méně už cestující," doplnil GDL.

"Postup GDL je absolutně nepochopitelný. Od dnešního rána má GDL k dispozici novou nabídku kolektivní smlouvy, což jsme avizovali už o víkendu. Varovná stávka je proto úplně zbytečná," uvedl v tiskovém prohlášení Ulrich Weber z představenstva DB. Zároveň vyzval odboráře, aby stávku odvolali.

Odbory ale výzvu k jednání odmítly. "Dnešní nabídka DB nepředstavuje žádnou změnu proti předchozímu stanovisku firmy," řekl předseda GDL Claus Weselsky. "Už ohlášenou varovnou stávku uskutečníme podle plánů a pokud zaměstnavatel nezmění svou pozici, budou navíc následovat další protestní akce," dodal. Podotkl také, že dnešní stávka by měla zastavit 70 až 80 procent vlaků na německém území.

Vedení DB nedokáže odhadnout, jaké dopady bude mít stávka na vnitrostátní a mezinárodní provoz. "Kvůli vágním a odporujícím si informacím GDL nemůže DB zajistit cestujícím přesné informace o tom, jaká konkrétní omezení je čekají," uvedla železniční společnost v tiskové zprávě. Přislíbila nasadit na nádraží pracovníky, kteří budou informovat o výpadcích vlaků.

V Česku by se stávka mohla dotknout vlaků z ČR do Německa, které by mohly nabírat na německém území zpoždění. Ve směru z Německa by kvůli stávce mohly později vyjet poslední spoj EC Berlín-Praha (pravidelný příjezd do Děčína v 19:53 ) a noční vlak EN Metropol (odjezd z Berlína v 18:22, příjezd do Děčína ve 21:53), uvedl Šťáhlavský.

Odbory požadují zvýšení mezd strojvůdců o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. V současnosti se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36.000 a 46.000 eury (998.000 a 1,27 milionu korun) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.

DB dosud odmítaly přistoupit na růst platů při zkrácení pracovní doby. Zdůrazňovaly přitom, že se mzdové ohodnocení strojvůdců musí vyvíjet stejně jako u ostatního železničního personálu, u kterého DB se zkracováním pracovního týdne nepočítají.