Spotřebitelům také radí neposkytovat při těchto akcích o sobě žádné údaje v jakékoliv formě a nezvat prodejce do bytu pod záminkou předání dárku nebo výhry.

Množí se podle něj případy, kdy firmy prezentují své nabídky jako různé farmářské trhy, jarmarky, hody, ochutnávky bez uvedení konkrétního programu nebo sortimentu a následně pořadatelé na nich nabízejí návštěvníkům elektrické tlakové hrnce, kuchyňské roboty, křovinořezy, vysavače či elektrické grily. "Je to klamání spotřebitelů," podotkl Bezecný.

"Máme také z několika předchozích týdnů signály, že se objevují rádoby poskytovatelé těchto akcí jako 'antišmejdi', kteří vystupují jako spotřebitelští ombudsmani nebo firmy, které chtějí poskytnout právní pomoc při vrácení peněz z předchozích uzavřených kupních smluv," upozornil Bezecný.

V plánu kontrol ČOI měly prioritu neoznámené akce, o kterých se inspektoři dovídali z informací nebo pozvánek zaslaných spotřebiteli, kteří byli pořadateli osloveni, případně od novinářů. Díky této spolupráci s veřejností vzrost i počet prokázaných porušení, neboť nesplnění oznamovací povinnosti o organizované akci je již samo o sobě správním deliktem.

Za první pololetí nahlásilo inspekci 53 subjektů celkem 16.800 organizovaných akcí. Kolik z nich však skutečně bylo, nelze přesně zjistit. "Kombinace cílených kontrol ČOI spolu se zpřísněním podmínek konání organizovaných akcí zákonem se projevila v nižším výskytu nejhorších forem agresivních obchodních praktik, k nimž na těchto prezentacích docházelo," zhodnotil přínos novely zákona o ochraně spotřebitele Bezecný.

Od dubna do konce června uložila při kontrolách sankce za nedostatky při předváděcích akcí přesahující pět milionů korun. U firem Senior Fusion a Spokojená domácnost, s.r.o. podala ČOI žádosti o vrácení živnostenského oprávnění.